Hej! Jag har nyligen köpt kolobni med el och vatten som är tänkt att kunna fungera året om. Har dock nu börjat upptäcka en del dolda fel... Mitt största gissel just för tillfället är en vägg där ett litet hål skulle lappas (ut mot en yttervägg). Jag petar med en skruvmejsel och ser hur en massa löst damm rasar ner! Jag öppnar därefter upp en bit av väggen och upptäcker att isoleringen är nästintill obefintlig och den som är kvar är krut-torr men helt porös. Likaså är en regel och tretex-skivorna (!) runt om helt porösa. (ska tilläggas att det sitter en tunn masonitskiva utanpå tretex skivan, men usch ändå). Vindpappen är ett minne blott och jag kan se ljuset sila genom ytterväggen. Vad ska jag göra? Några goda råd - och hur stor låter skadan? Jag är ganska ny på området och känslorna är minst sagt blandade över att få ett stort renoveringsprojekt. Bör jag byta alla tretex-skivorna i hela huset till gips eller bara där det är skadat?
 
så är det i gammla hus..

Trätex & masonit. :)

Isolering?? Var glad över att du har nån..! vilken typ är det som finns?

trätex:en låter du vara.. Att ersätta den med Gips är dumt. Trätex isolerar mycket bättre änn gips.

Trätex är dock välldigt poröst. Är du säker på att den är skadad? Regeln var den också skadad? Sånna fall verkar det ha läckt in vatten troligen utifrån då.. eller från något badrum/kök i närheten..!
 
Tack för svaret. Det visade sig att vara ett ännu större fel än vad jag omedelbart trodde... Jag öppnade upp väggen helt och till min stora fasa så visade det sig ha varit en VÄLDIGT omfattande vattenskada som idag var helt torr men som angripit en stor del av fasaden med. De flesta reglarna var helt murkna! Dessutom fanns det ett gammalt getingbo i väggen som var det största jag någonsin sett - ca 30 cm brett och 20 högt!!! Så isoleringen var i princip helt väck. Jag har nu med lite hjälp lyckats att byta en del reglar i väggen, stagat upp en del andra, samt lagt ny vindpapp, ny isolering, plast och avslutat det hela med gips utanpå. Fasaden måste också bytas, men det får bli nästa sommar. Nu verkar det kunna klara sig till dess. Det har dykt upp en del andra mer akuta problem i kåken... Tack igen för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.