Hej,
Har precis köpt och flyttat in i en lägenhet. På visningen frågade jag mäklaren specifikt om en ”utbyggnad”, som balkar, invid en av väggarna. Tyckte de var fula och extremt opraktiska så frågade såklart mäklaren om det går att ta bort dem.
Fick svar att det borde absolut gå, eftersom konstruktionen verkar vara ihålig - ”säkert varit inramning för en säng”.

Hoppa fram till inflytt och jag börjar bli ganska säker på att det är inbyggda oisolerade avlopp i de där ”balkarna”. Är inte så sugen på att höra folk spola när jag försöker sova & hade jag vetat om det hade jag högst troligen inte köpt lghen.

Upplever att det var en av några saker som man inte berättade om. T ex, kylen låter som en traktor, har haft den avstängd sen inflytt för att den väsnas. Ganska säker på att den var avstängd på visningen också.

Sammantaget känns det bara som att säljare och mäklare båda kunde ha skött allt snyggare.
Sålde precis en lägenhet själv och hade väldigt bra dialog med köparen.

Frågan är om någon kan anses ha gjort något fel här - borde jag ha tagit reda på exakt vad som fanns i de där ”balkarna” själv? Och hur gör man det isf? (Ärlig fråga, vill vara mer noggrann inför nästa köp!!).
 
Japp, att saker låter är något som du själv behöver lyssna efter.
(Sedan så finns ju inte "dolt fel" när man köper bostadsrätt, men det är snarlikt)

Rent krasst så kan man säga att mäklaren oftast inte är en källa till information som går att lita på.
Och säger han något i stil med "ganska säker" så kan du översätta det med "Ingen aning, men det låter som något som skulle sälja!".
Enbart tydliga utfästelser är något som du kan kräva att de stämmer och det brukar de vara duktiga på att undvika.
(Och i prospektet så brukar ju det även vara specat att uppgifterna inte kommer från mäklaren utan säljaren etc.)

För att ta reda på vad som är i balkarna bör du i första hand ha en bygg-ritning på lägenheten, det borde du kunna få från styrelsen och det hade varit rätt rimligt att den hade varit med i prospektet.
Alternativt kunde du ha frågat säljaren om han visste med någon form av säkerhet vad det var i dem.
Om de inte är med på ritningarna låter det osannolikt att det ska vara rör i dem.
Lättast är väl då att antingen lossa på en av sidorna eller borra/såga ett inspektionshål för att se vad som dolts där.

Framför allt, glöm aldrig att mäklaren inte jobbar för dig. Om du blir nöjd är bara ett olycksfall i arbetet för dem. Det viktiga är att deras kund blir nöjd och att de får så mycket betalt som möjligt för lägenheten.
 
  • Gilla
Druvjuice
  • Laddar…
Som svar på frågan i topic: Nej
 
Om man är osäker på funktion och tekniska detaljer räcker det inte att fråga mäklaren, som ofta bara vidarebefordrar säljarens uppgifter. Det man kan göra är att kontakta föreningens styrelse för frågor som man har. Om man inte får tillräckligt med svar kan man antingen gå vidare med teknisk expertis eller avstå köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.