Vi har vad vi tror, upptäckt ett dolt fel i vårt hus som vi köpte 2001. För att göra en lång historia kort visar det sig rören i vår tvättstuga är kopplade på dagvattnet istället för spillvattnet, vilket såklart är olagligt. Detta betyder att vi måste gräva upp och koppla om vilket såklart innebär en hel del jobb och pengar, särskilt som rören ligger under vår precis nylagda stenläggning. Ringde till mäklaren och han sa att detta måste ni givetvis åtgärda. Gör det och återkom till mig!? Känns inte riktigt bra. Kan ju ärligt säga att beroende på vem som ska betala så pratar vi inte riktigt om samma hantverkare. Ska inte skuldfrågan avgöras innan vi kör igång? Nån som vet?
 
Vill inte säga så mycket om gången, men jag har en kollega i vars hus det var exakt samma fel som i ditt. Där betalades det hela av före detta ägaren som i sin tur gick på hantverkarna som skulle föreställas ha gjort det hela rätt.
Han tog kontakt direkt med den förre ägaren.
 
Tack för svar. Huset är gammalt, från 1903, men tvättstugan är, om tittar på inredningen, byggd någon gång på 80-talet. Men frågan kvarstår, ska vi verkligen fixa till det innan vi vet vem som ska betala?
 
Min kollega tog kontakt med förre ägaren innan de gjorde något. Han tog ju även kontakt med firman som gjort jobbet. Men sedan vet jag inte så mycket mera.
 
ulrikahbg skrev:
Tack för svar. Huset är gammalt, från 1903, men tvättstugan är, om tittar på inredningen, byggd någon gång på 80-talet. Men frågan kvarstår, ska vi verkligen fixa till det innan vi vet vem som ska betala?
80-talet ?
Det innebär alltså att det troligen gjorts för mer än 20 år sen ?
Då har ni svårt att hämta ngt rent juridiskt tror jag...

Gången är annars att ni får anmäla det till förre ägaren, och sedan dra det inför rätten om han/hon nekar. Förlorar ni (de flesta gör ju tyvärr det) så får ni själv astå för rättegångskostnaden. Det finns en hel del andra trådar här om dolda fel - sök på "dolda fel" så hittar ni nog massor med info.

Generellt så bör man ha i princip ett vattentätt case och skador värda åtskilliga 10000-tals kronor för att det skall löna sig.
Dolt fel är ju något som är lite luddigt, men definitionen sakll ju iaf vara att man som köpare inte kunnat hitta felet vid en grundlig besiktning, samt att det inte kan antas pga husets ålder eller övriga skick bla
Dessutom har jag för mig (men vet ej exakt) att säljaren inte kan hållas skyldig mer än 10 år- men generellt skulle jag tro att ju tidigare man hittar det desto bättre.

Ni skulle nog kunna fixa det först och sedan stämma ägaren. I praktiken blir det nog ni som får laga det och sedan begära ersättning iaf. Men ni kanske skall kontakta säljaren först och se hur denne ställer sig till en kompromiss ?

/K
 
Precis som Klas säger så är det svårt att få ersättning för dolda fel.

Det är inte värt risken och oron inför en dyr process såvida inte fallet solklart, eller att det rör sig om så stora summor att man helt enkelt inte har råd att lägga sig.

Däremot så kan man ju alltid prova att kräva säljaren, i många fall är ju säljare nprecis lika orolig om det blir process.

Det första du skall göra är att får in anbud elelr åtminstonde kostnadsuppskattningar för vad det kan komma att kosta. Kräv säljaren, hänvisa till dolda fel. Var väldigt nöjd om du får ut 25-50 %.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.