Hej
Köpte hus för ca4v sedan. När huset stått tomt 1 vecka så kom vi dit och öppnade dörren och möttes utav en sur "disktraselukt". Har nu genomfört en utredning genom antisimex på det hela och det är golven på första plan som luktar. Väligt svagt alltså en 1-2 på deras skala och den bör inte sätta sig i textiler och dylikt men ack vad störande och otrevlig. Ska tillägga att syllarna och väggar inte luktar. Samt att det kan vara dålig frånluft då villan har tillägsisolering och 3glas fönster.

Alt1 . Öka ventialtionen
Alt2. Riva upp golven och städa de plattan noga,(Ta bort ev. damm/sågspån)

Hur går jag till väga för att göra en reklamation?
 
Ytterst tveksamt om detta är att klassa som ett dolt fel?

Vari ligger det dolda? Luftflöden går nämligen att mäta utan förstörande åtgärder.

Varför ökar du inte bara ventilationen om du misstänker att detta är orsaken?
 
O
Vad ska du reklamera?
Har svårt att hitta något du kan reklamera. Du hade kunnat upptäcka lukten vid den undersökning du bör göra vid köpet.
Om det nu finns en dolda fel försäkring så lär du inte få ut något av lukten, de brukar vara duktiga på att friskriva sig.

Vad är det för hus? är det golv direkt på betongen?
 
Vi gjorde denna kontroll underdagen så har redan nu låtit VC-fläcktarna jobba heltid. Hoppas det blir bättre.

Ang. Lukten så upptäcker man den inte om man luktar på lister/golv/trusklar. Samt om man lagat mat så är den borta. Han hittade källan när han lyfter på golvet. Man märker den bara om man lyfter på golvet. Förutom svagt i luften i hallen och ett sidorum till hallen.

Han som gjorde denna sökning tyckte vi skulle reklamera det pga. golven. Men hoppas det räcker med ventilationen.

Det är platta sedan golven direkt på.
 
De har kollat väggar syllar och ingen lukt från det. De tror att det endast kommer från damm/spån som ligger under plasten som golven ligger på.
 
oskee skrev:
Vi gjorde denna kontroll underdagen så har redan nu låtit VC-fläcktarna jobba heltid. Hoppas det blir bättre.

Ang. Lukten så upptäcker man den inte om man luktar på lister/golv/trusklar. Samt om man lagat mat så är den borta. Han hittade källan när han lyfter på golvet. Man märker den bara om man lyfter på golvet. Förutom svagt i luften i hallen och ett sidorum till hallen.

Han som gjorde denna sökning tyckte vi skulle reklamera det pga. golven. Men hoppas det räcker med ventilationen.

Det är platta sedan golven direkt på.
Vis av att ha följt en process gällande liknande problem kan jag säga att du ska vara mycket säker på din sak innan du börjar riva upp himmel och jord över det hela. Klart du kan reklamera men jag tror du kommer få ett väldigt kort svar: "nej".

Sen att någon som tyckare utan formell ställning säger att du borde reklamera är tyvärr inte mycket hänvisa till när det kommer till kritan. Tyvärr är min uppfattning att dessa "besiktningsmän" ofta kommer in och säger det du som betalande kund vill höra, får sitt arvode och drar som en avlöning. Men jag vet inte alls hur duktig just den som uttalat sig till dig är.

Sen är min uppfattning att hus som står tomma lätt börjar lukta lite konstigt utan att det är något speciellt det beror på? Några bekanta satte in en ftx på grund av en konstig doft. Till sist visade det sig att man använt asfaboard(stavning?) ovanpå plattan och det var den som gav en speciell doft i huset.

Någon som någonsin (på köparsidan) haft någon nytta av en doldafelförsäkring? Den diskussionen får väl TS avgöra om den ska tas vidare i den här tråden..
 
Ok, men får iaf. försöka.
 
Vad är det för golv som är lagt på plattan egentligen? Parkett/laminat? Du pratar om anticimex kunde lyfta på golvet och hitta källan under.
Om anticimex anser att felet är skräp på plattan så är det förmodligen lättast att ni själva lyfter bort golvet, städar plattan och lägger tillbaka golvet med ny fräsch plast under. Att dra igång en process om dolda fel kommer förmodligen inte leda till något annat än gråa hår.
Om ingen motsätter sig anticimex bedömning så är det på sin höjd kostnaden för att anlita någon som river golvet, städar plattan och lägga tillbaka det gamla golvet som ni kan förhandla om med säljaren eller säljarens försäkringsbolag. Att få ett helt nytt golv kan ni förmodligen glömma om det befintliga går att lyfta bort utan att skadas
 
Okej, ja det ligger laminat och de lyfte sidan vid en tröskel och det var så de kunde lukt under golvet. Ja vi vill bara ha städat under golvet så lukten försvinner. Men gör man reklamationen mot antisimex eller säljaren? Och är det okej att gå genom mäklaren på dessa punkter?
 
Tvivlar starkt att ni har ett case(baserar det på egna erfarenheter av Anticimex)
Men ni ska reklamera till säljaren, iaf om det är säljaren som har tecknat försäkringen.
 
Mäklaren har inget med det att göra
 
Tack för svaren.
 
O
Mäklaren har inget med saken att göra.
Säljaren är den du ska påpeka det hela till.

Dock är jag väldigt övertygad om att du inte kommer att nå någon framgång i detta ärende.
Då detta fel inte borde räknas som dolt. Det är en risk när man lägger golv direkt på platta. Det brukar innebära att man bör göra en fördjupad undersökning.

Hoppas inte för mycket på detta.

Tvåa på bollen.... vart jag visst... eller snarare 3:a :)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Så sammanfattning av råden:
Sannolikheten att du ska nå någon framgång på att klaga på säljaren bedömer forumet som låg.
Så slösa inte energi på frågan. Använd i stället energin till att genomföra föreslagen åtgärd och se om det löser problemet.

Men självklart bestämmer du ju själv...
 
Håller med föregående skribenter. Att riva ett golv, städa och sedan lägga tillbaka gör du på en helg eller två. Att dra igång en process kommer att längre tid och många vakna nätter.

Äger man hus gäller det att välja sina strider. Man kan inte dra igång det stora artilleriet varje gång man upptäcker något som inte stämmer överens med de förväntningar/förhoppningar man har.

Vem vet, ni kanske springer på ett "riktigt" dolt fel framöver? Då kan det vara bra att ha energi över för att hantera detta.

Skrivet i all välmening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.