Hej forumet, jag skulle behöva hjälp med min lista på problem som jag har med min fastighet. Vet själv med mig att vissa av punkterna absolut inte är dolda fel men för mig är totalen av alla grejer som inte funkat det som fick bägaren att rinna över och börja fundera på om jag ska kontakta säljaren. Det stora för mig är elsystemet och uppvärmning i och med att jag har direktel. Stort tack till den som orkar ta sig genom listan och ge mig feedback!

Fel och förklaring av konsekvens och om undertecknad blivit upplyst.

Vatten

Fel på tryckströmbrytare i pumphuset direkt vid inflyttning – drygt åtta liter vatten tillgängligt åt gången, sedan slut under några timmar. Stillastående vatten, dricksvattnet mycket grumligt och med ordentlig bismak. Felsökning tog ett tag och en fundering var om brunnen hade sinat, dock var så inte fallet. Ej upplyst.
(Frågade även om det här på forumet vars svar löste problemet för mig)

Installerad golvvärme med egen pumplösning är underdimensionerad och fungerar inte vid vanlig drift, anledning är för litet expansionskärl. Konsekvens är att vatten rinner ut på golvet där pumpen står, i elcentralen. Ej upplyst.

Tomten

Byggsopor på tomten, inkastade i buskarna, 3-5 m³. Mest metall men också en full separetthink och masonitskivor. Transport till återvinningscentral med hjälp av granne. Ej upplyst.

Eldplats på tomten med uppeldade persienner samt metallskrot, skruv bland annat. Ej upplyst.

Huset

Läckande innertak på övervåning med inrinnande vatten som följd, vattenskador i tak. Miss av besiktningsman eller dolt av tidigare ägare. Upplyst om att taket behöver bytas, på grund av att tjärpapp kan ramla ner på utsidan och att taket är gammalt, ej att det regnar in.

Läckande innertak på undervåning, dropp i sovrum och vardagsrum vid ihållande regnoväder eller vid starkare vind i kombination med regn. Konsekvens är en undran om problemet kvarstår vid byte av befintligt tak, är hela innestrukturen rutten? Ej upplyst.

Fel på båda skorstenarna i bostadshuset. Vid köp var en skorsten besiktigad (köksskorsten kopplad till braskamin) och tillåten att elda med dock är skorstenen enligt sotare i behov av lagning då det är lösa tegelstenar högst upp. De lär ha varit lösa redan vid senaste besiktningen. Andra skorstenen har innehållit ett stort fågelbo av kajor. Vid ett tillfälle har två kajor fallit ner i vardagsrum med skador på möbler som följd och vid annat tillfälle har en stor del av boet fallit ner. Kontinuerligt nedfall av skräp i vardagsrum under sommarhalvår. Ej upplyst.

Avsaknad av stege för att ta sig upp på tak. Enligt sotare ska stege höra till hus och inget annat, det vill säga tidigare ägare skulle inte tagit med sig denna. Enligt sotaren bör tidigare ägare veta om detta. Ej tillfrågad om undertecknad vill behålla stege.

Löst klinker i kök. Detta har dolts med nya fogar som släppte efter en dryg vecka. Flertalet lösa plattor och fogar som inte håller. Ej upplyst.

Elektronik

Elgrupper i proppskåp är inte korrekta. När förändringar genomförts av tidigare ägare har dessa inte dokumenterats vilket lett till mycket ”trial and error” för att hitta rätt proppar vid avbrott, testning och reparation. Ej upplyst.

Armatur i badrummet som inte fungerar direkt vid inflyttning, felaktigt installerad. Undertecknad monterade sladdar korrekt. Ej upplyst.

Fel på två element (ett i sovrum, ett i vardagsrum) direkt vid inflyttning, saknar spänning av någon anledning (uppmätt 110 V) vilket inte räcker för drift. Otillräcklig uppvärmning vid köldknäppar är följden. Ej upplyst.

Fel på element i hall samt badrum direkt vid inflyttning. Svårigheter att värma upp rummen utan externa element blir följden. Ej upplyst.

Flertalet eluttag som ej har el. Uttag på övervåning i bostadshus och flertalet i ekonomibyggnad som ej fungerar. Vissa av de som finns i ekonomibyggnaden fungerar om huvudströmbrytare (belysningsströmbrytare i ekonomibyggnad) sätts på, det vill säga uttagen är seriekopplade. Ej upplyst.

Felaktiga installationer (ej fungerande element) och märkliga dragningar (seriekoppling exempelvis) på flertalet ställen vilket får undertecknad att tro att nuvarande elsystem inte är utfört av en licensierad elektriker. Ej upplyst.

Skadedjur

Möss i vardagsrum och kök, vilket lett till problem att ha kompostlåda inomhus samt omgående strömavbrott då mus tagit sig in i elcentralen. Enligt Anticimex är bästa sättet att skydda sig genom att täppa till var de tar sig in, detta är alltså inte genomfört av tidigare ägare. Ej upplyst.

Kan tillägga att visningen ägde rum under sensommaren i södra Sverige, det vill säga hög utevärme och hade ingen tanke att känna på om element fungerar eller inte.

Tack!
 
Hemmakatten
Hej!
Tyvärr tror jag att flertalet punkter ingår i din undersökningsplikt. Dvs fel som du svårligen kan kräva säljaren ersättning för. Att vatten rinner in i bostadshusen och framför allt i nedervåningen skulle jag kanske driva vidare, det låter inte som ett fel som man kan förvänta sig.

Förstår förstås att ni är upprörda men tror inte ni kommer att ha någon framgång med att stämma säljaren, förutom läckaget jag nämnde ovan ( och möjligtvis något mer i din långa lista med fel).
 
C
Förvisso inte dolda fel, men punkterna under rubriken Tomt torde hamna under köpekontraktets villkor om att fastigheten skall lämnas i städat skick, om det finns ett sådant villkor. Det brukar stå att köparen har rätt att åtgärda på säljarens bekostnad om det inte är städat vid tillträdet.

Sedan stegen torde du också kunna kräva säljaren på då jag antar att det fanns en stege tidigare. Den skall ingå i köpet om inget annat överenskommits eftersom den räknas som fastighetstillbehör.
 
  • Gilla
Lanzen och 1 till
  • Laddar…
Angående elen, låter det ju nästan som du har en trasig huvudsäkring eller liknande fas bortfall, då vissa uttag är strömlösa och (2-fas??) element bara får halva spänningen.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Tyvärr får jag nog instämma i kören, de flesta felen (alla?) är knappast av den karaktären att de kan ge möjlighet till ersättning enligt lagstiftningen. Flertalet fel hade nog upptäckts vid den besiktning som en köpare bör göra före köp. Om en besiktning gjorts kan man troligen göra besiktningsföretaget ansvarigt för fel som borde ha noterats. Beträffande en lös stege som kan användas för anslutning till skorsten men även för annat är detta knappast ett fastighetstillbehör, se till exempel detta svar.

https://lawline.se/answers/byggnadstillbehor-vid-fastighetskop

Troligen finns det en passus i kontraktet angående städningsom säger att tomt och hus ska vara städat, som du kan använda dig av för att ställa krav på säljaren.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Städningen av tomten är troligen det enda som du skulle ha kunnat klaga på vid tillträdet. För sent idag.

Resten är bara en lärdom för framtiden.
 
Låter kanske lite drygt men tittade ni/du öht på huset innan ni köpte? Besiktade ni?

Det känns som att flertalet sakar faktiskt borde åtminstone ha genererat en misstanke om att fel kunde finnas.
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
Håller med ovanstående men en personlig tanke angående mössen är; de tar sig in ändå. Vi har bott i vårt hus i 10 år och hittar hela tiden nya ”ingångar” och hål/sprickor som de tar sig igenom. Säljaren har säkert lagat de han hittat och satt ut fällor, men sen kommer nästa höst/vinter och de hittar en annan väg in. Andra kanske är väldigt ambitiösa och går igenom varenda kvadratcentimeter av huset i jakt på hål för att sätta igen i förebyggande syfte, men jag tror gemene man sätter igen hål för man aktivt ser spår av att här har mössen varit! Bara en tanke.
 
  • Gilla
SaraS85 och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att du fick fastigheten till ett ganska bra pris?
 
Ser inget av de du nämner skulle kunna gå under dolda fel, exakt vad är dolt?
 
L Liebonden skrev:
Hej forumet, jag skulle behöva hjälp med min lista på problem som jag har med min fastighet. Vet själv med mig att vissa av punkterna absolut inte är dolda fel men för mig är totalen av alla grejer som inte funkat det som fick bägaren att rinna över och börja fundera på om jag ska kontakta säljaren. Det stora för mig är elsystemet och uppvärmning i och med att jag har direktel. Stort tack till den som orkar ta sig genom listan och ge mig feedback!

Fel och förklaring av konsekvens och om undertecknad blivit upplyst.

Vatten

Fel på tryckströmbrytare i pumphuset direkt vid inflyttning – drygt åtta liter vatten tillgängligt åt gången, sedan slut under några timmar. Stillastående vatten, dricksvattnet mycket grumligt och med ordentlig bismak. Felsökning tog ett tag och en fundering var om brunnen hade sinat, dock var så inte fallet. Ej upplyst.
(Frågade även om det här på forumet vars svar löste problemet för mig)

Installerad golvvärme med egen pumplösning är underdimensionerad och fungerar inte vid vanlig drift, anledning är för litet expansionskärl. Konsekvens är att vatten rinner ut på golvet där pumpen står, i elcentralen. Ej upplyst.

Tomten

Byggsopor på tomten, inkastade i buskarna, 3-5 m³. Mest metall men också en full separetthink och masonitskivor. Transport till återvinningscentral med hjälp av granne. Ej upplyst.

Eldplats på tomten med uppeldade persienner samt metallskrot, skruv bland annat. Ej upplyst.

Huset

Läckande innertak på övervåning med inrinnande vatten som följd, vattenskador i tak. Miss av besiktningsman eller dolt av tidigare ägare. Upplyst om att taket behöver bytas, på grund av att tjärpapp kan ramla ner på utsidan och att taket är gammalt, ej att det regnar in.

Läckande innertak på undervåning, dropp i sovrum och vardagsrum vid ihållande regnoväder eller vid starkare vind i kombination med regn. Konsekvens är en undran om problemet kvarstår vid byte av befintligt tak, är hela innestrukturen rutten? Ej upplyst.

Fel på båda skorstenarna i bostadshuset. Vid köp var en skorsten besiktigad (köksskorsten kopplad till braskamin) och tillåten att elda med dock är skorstenen enligt sotare i behov av lagning då det är lösa tegelstenar högst upp. De lär ha varit lösa redan vid senaste besiktningen. Andra skorstenen har innehållit ett stort fågelbo av kajor. Vid ett tillfälle har två kajor fallit ner i vardagsrum med skador på möbler som följd och vid annat tillfälle har en stor del av boet fallit ner. Kontinuerligt nedfall av skräp i vardagsrum under sommarhalvår. Ej upplyst.

Avsaknad av stege för att ta sig upp på tak. Enligt sotare ska stege höra till hus och inget annat, det vill säga tidigare ägare skulle inte tagit med sig denna. Enligt sotaren bör tidigare ägare veta om detta. Ej tillfrågad om undertecknad vill behålla stege.

Löst klinker i kök. Detta har dolts med nya fogar som släppte efter en dryg vecka. Flertalet lösa plattor och fogar som inte håller. Ej upplyst.

Elektronik

Elgrupper i proppskåp är inte korrekta. När förändringar genomförts av tidigare ägare har dessa inte dokumenterats vilket lett till mycket ”trial and error” för att hitta rätt proppar vid avbrott, testning och reparation. Ej upplyst.

Armatur i badrummet som inte fungerar direkt vid inflyttning, felaktigt installerad. Undertecknad monterade sladdar korrekt. Ej upplyst.

Fel på två element (ett i sovrum, ett i vardagsrum) direkt vid inflyttning, saknar spänning av någon anledning (uppmätt 110 V) vilket inte räcker för drift. Otillräcklig uppvärmning vid köldknäppar är följden. Ej upplyst.

Fel på element i hall samt badrum direkt vid inflyttning. Svårigheter att värma upp rummen utan externa element blir följden. Ej upplyst.

Flertalet eluttag som ej har el. Uttag på övervåning i bostadshus och flertalet i ekonomibyggnad som ej fungerar. Vissa av de som finns i ekonomibyggnaden fungerar om huvudströmbrytare (belysningsströmbrytare i ekonomibyggnad) sätts på, det vill säga uttagen är seriekopplade. Ej upplyst.

Felaktiga installationer (ej fungerande element) och märkliga dragningar (seriekoppling exempelvis) på flertalet ställen vilket får undertecknad att tro att nuvarande elsystem inte är utfört av en licensierad elektriker. Ej upplyst.

Skadedjur

Möss i vardagsrum och kök, vilket lett till problem att ha kompostlåda inomhus samt omgående strömavbrott då mus tagit sig in i elcentralen. Enligt Anticimex är bästa sättet att skydda sig genom att täppa till var de tar sig in, detta är alltså inte genomfört av tidigare ägare. Ej upplyst.

Kan tillägga att visningen ägde rum under sensommaren i södra Sverige, det vill säga hög utevärme och hade ingen tanke att känna på om element fungerar eller inte.

Tack!
 
L Liebonden skrev:
Hej forumet, jag skulle behöva hjälp med min lista på problem som jag har med min fastighet. Vet själv med mig att vissa av punkterna absolut inte är dolda fel men för mig är totalen av alla grejer som inte funkat det som fick bägaren att rinna över och börja fundera på om jag ska kontakta säljaren. Det stora för mig är elsystemet och uppvärmning i och med att jag har direktel. Stort tack till den som orkar ta sig genom listan och ge mig feedback!

Fel och förklaring av konsekvens och om undertecknad blivit upplyst.

Vatten

Fel på tryckströmbrytare i pumphuset direkt vid inflyttning – drygt åtta liter vatten tillgängligt åt gången, sedan slut under några timmar. Stillastående vatten, dricksvattnet mycket grumligt och med ordentlig bismak. Felsökning tog ett tag och en fundering var om brunnen hade sinat, dock var så inte fallet. Ej upplyst.
(Frågade även om det här på forumet vars svar löste problemet för mig)

Installerad golvvärme med egen pumplösning är underdimensionerad och fungerar inte vid vanlig drift, anledning är för litet expansionskärl. Konsekvens är att vatten rinner ut på golvet där pumpen står, i elcentralen. Ej upplyst.

Tomten

Byggsopor på tomten, inkastade i buskarna, 3-5 m³. Mest metall men också en full separetthink och masonitskivor. Transport till återvinningscentral med hjälp av granne. Ej upplyst.

Eldplats på tomten med uppeldade persienner samt metallskrot, skruv bland annat. Ej upplyst.

Huset

Läckande innertak på övervåning med inrinnande vatten som följd, vattenskador i tak. Miss av besiktningsman eller dolt av tidigare ägare. Upplyst om att taket behöver bytas, på grund av att tjärpapp kan ramla ner på utsidan och att taket är gammalt, ej att det regnar in.

Läckande innertak på undervåning, dropp i sovrum och vardagsrum vid ihållande regnoväder eller vid starkare vind i kombination med regn. Konsekvens är en undran om problemet kvarstår vid byte av befintligt tak, är hela innestrukturen rutten? Ej upplyst.

Fel på båda skorstenarna i bostadshuset. Vid köp var en skorsten besiktigad (köksskorsten kopplad till braskamin) och tillåten att elda med dock är skorstenen enligt sotare i behov av lagning då det är lösa tegelstenar högst upp. De lär ha varit lösa redan vid senaste besiktningen. Andra skorstenen har innehållit ett stort fågelbo av kajor. Vid ett tillfälle har två kajor fallit ner i vardagsrum med skador på möbler som följd och vid annat tillfälle har en stor del av boet fallit ner. Kontinuerligt nedfall av skräp i vardagsrum under sommarhalvår. Ej upplyst.

Avsaknad av stege för att ta sig upp på tak. Enligt sotare ska stege höra till hus och inget annat, det vill säga tidigare ägare skulle inte tagit med sig denna. Enligt sotaren bör tidigare ägare veta om detta. Ej tillfrågad om undertecknad vill behålla stege.

Löst klinker i kök. Detta har dolts med nya fogar som släppte efter en dryg vecka. Flertalet lösa plattor och fogar som inte håller. Ej upplyst.

Elektronik

Elgrupper i proppskåp är inte korrekta. När förändringar genomförts av tidigare ägare har dessa inte dokumenterats vilket lett till mycket ”trial and error” för att hitta rätt proppar vid avbrott, testning och reparation. Ej upplyst.

Armatur i badrummet som inte fungerar direkt vid inflyttning, felaktigt installerad. Undertecknad monterade sladdar korrekt. Ej upplyst.

Fel på två element (ett i sovrum, ett i vardagsrum) direkt vid inflyttning, saknar spänning av någon anledning (uppmätt 110 V) vilket inte räcker för drift. Otillräcklig uppvärmning vid köldknäppar är följden. Ej upplyst.

Fel på element i hall samt badrum direkt vid inflyttning. Svårigheter att värma upp rummen utan externa element blir följden. Ej upplyst.

Flertalet eluttag som ej har el. Uttag på övervåning i bostadshus och flertalet i ekonomibyggnad som ej fungerar. Vissa av de som finns i ekonomibyggnaden fungerar om huvudströmbrytare (belysningsströmbrytare i ekonomibyggnad) sätts på, det vill säga uttagen är seriekopplade. Ej upplyst.

Felaktiga installationer (ej fungerande element) och märkliga dragningar (seriekoppling exempelvis) på flertalet ställen vilket får undertecknad att tro att nuvarande elsystem inte är utfört av en licensierad elektriker. Ej upplyst.

Skadedjur

Möss i vardagsrum och kök, vilket lett till problem att ha kompostlåda inomhus samt omgående strömavbrott då mus tagit sig in i elcentralen. Enligt Anticimex är bästa sättet att skydda sig genom att täppa till var de tar sig in, detta är alltså inte genomfört av tidigare ägare. Ej upplyst.

Kan tillägga att visningen ägde rum under sensommaren i södra Sverige, det vill säga hög utevärme och hade ingen tanke att känna på om element fungerar eller inte.

Tack!
 
Hur vet du att eluttagen är seriekopplade och inte paralell kopplade? Är det samma färg på båda anslutningarna vid uttagen? I så fall är det ett grovt dolt fel. Tror du först ska mäta inkommande ström. Det kan vara vid service ledningen fram till ditt skåp. I så fall är det elbolaget att se till att de levererar in 3 faser till ditt skåp. Det kan oxå vara fel på någon av de tre inkommande säkringar som oftast finns utanpå huset. Köp 3 helt nya om det är porslinssäkringar. Kolla noga ifall huset är säkrat 16 amp eller mer. Det ser du i botten när du tagit av säkringarna ifall det sitter typ grå eller blå passkontakt.
 
Huset

Läckande innertak på övervåning med inrinnande vatten som följd, vattenskador i tak. Miss av besiktningsman eller dolt av tidigare ägare. Upplyst om att taket behöver bytas, på grund av att tjärpapp kan ramla ner på utsidan och att taket är gammalt, ej att det regnar in.

Läckande innertak på undervåning, dropp i sovrum och vardagsrum vid ihållande regnoväder eller vid starkare vind i kombination med regn. Konsekvens är en undran om problemet kvarstår vid byte av befintligt tak, är hela innestrukturen rutten? Ej upplyst.

Fel på båda skorstenarna i bostadshuset. Vid köp var en skorsten besiktigad (köksskorsten kopplad till braskamin) och tillåten att elda med dock är skorstenen enligt sotare i behov av lagning då det är lösa tegelstenar högst upp. De lär ha varit lösa redan vid senaste besiktningen. Andra skorstenen har innehållit ett stort fågelbo av kajor. Vid ett tillfälle har två kajor fallit ner i vardagsrum med skador på möbler som följd och vid annat tillfälle har en stor del av boet fallit ner. Kontinuerligt nedfall av skräp i vardagsrum under sommarhalvår. Ej upplyst.

som lekman jag tycker läckande tak är definitivt dolt fel eller i vart fall fel av besiktningsman som antagligen inte hade fukletare eller inte använt den
man inte förväntar sig att taket läcker
och som det var senaste sommar, vattenskada har säkert torkat ut och de har vädrat så det var ingen lukt
så även med skorstenen efts sotaren påtalat och sånt inte händer på ett par månader
samma sak med kajbon, kajor bygger inte bo på hösten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.