Hej!

2008 köpte jag ett hus, huset är byggt nån gång i början på 1900, men totalrenoverat, nytt badrum, nytt kök, nya golv osv osv... jag skulle tapetsera om i hallen och tänkte att istället för o spackla o fixa till en rätt dålig gipsskiva så skulle jag byta den, när jag tog ner den såg jag att det är väldigt dåligt isolerat, endast 45 mm tilläggsisolering på utsidan! blev förbannad för att han jag köpt huset av arbetar som snickare på peab!
tänkte att jag skulle fråga min mäklare om detta med dolda fel, för jag vet ju inte hur det ser ut i resten av väggarna?! men sen struntade jag i det för att det är såpass lite pengar o arbete det handlar om....sen kom nästa grej...skulle byta kommod o handfat på toaletten och när jag tar bort dom gamla grejorna ser jag hur "snickaren" har fuskat ganska ordentligt med kakel o fog, det saknas tätmansietter runt avlopp, avlopp o ink vatten går i samma hål, det är inte silikonat runt utan det ser mer ut som man tömt det sista ur fog/fix hinken runt rören, på flera ställen sen man gips, dock med "gummering" på, men det saknas fog på säkert 20-30 cm längst ner mot golvet. kan detta vara godkänt? jag kan tänka mig att det är gjort mellan 2003-2007 snarare 2005. är det nån idè o dra igång nått? jag köpte huset "varudeklarerat. nån som är duktig på sånt här gällande dolda fel osv? tacksam för svar.. mvh Andreas
 
Första frågan.. Har du själv låtit göra en besikning?
Har tidigare ägare gjort några utfästelser gällande isoleringen?
Mycket av det du nämner är inte dolda fel

Sen är ju Varudeklarerat inte mer än ett försälningstrick
 
Ett hus från 1900 är i nortmalfallet helt oisolerat, ev. tilläggsisolering görs oftast enl. en "rimlighetsprincip". Dvs man lägger på så mycket som är rimligt utan att behöva bygga om alltför mycket, eller förfula huset. Att det är dåligt isolerat i ett gammalt hus är inget fel, ännu mindre ett dolt fel.