Hej!

2008 köpte jag ett hus, huset är byggt nån gång i början på 1900, men totalrenoverat, nytt badrum, nytt kök, nya golv osv osv... jag skulle tapetsera om i hallen och tänkte att istället för o spackla o fixa till en rätt dålig gipsskiva så skulle jag byta den, när jag tog ner den såg jag att det är väldigt dåligt isolerat, endast 45 mm tilläggsisolering på utsidan! blev förbannad för att han jag köpt huset av arbetar som snickare på peab!
tänkte att jag skulle fråga min mäklare om detta med dolda fel, för jag vet ju inte hur det ser ut i resten av väggarna?! men sen struntade jag i det för att det är såpass lite pengar o arbete det handlar om....sen kom nästa grej...skulle byta kommod o handfat på toaletten och när jag tar bort dom gamla grejorna ser jag hur "snickaren" har fuskat ganska ordentligt med kakel o fog, det saknas tätmansietter runt avlopp, avlopp o ink vatten går i samma hål, det är inte silikonat runt utan det ser mer ut som man tömt det sista ur fog/fix hinken runt rören, på flera ställen sen man gips, dock med "gummering" på, men det saknas fog på säkert 20-30 cm längst ner mot golvet. kan detta vara godkänt? jag kan tänka mig att det är gjort mellan 2003-2007 snarare 2005. är det nån idè o dra igång nått? jag köpte huset "varudeklarerat. nån som är duktig på sånt här gällande dolda fel osv? tacksam för svar.. mvh Andreas
 
Första frågan.. Har du själv låtit göra en besikning?
Har tidigare ägare gjort några utfästelser gällande isoleringen?
Mycket av det du nämner är inte dolda fel

Sen är ju Varudeklarerat inte mer än ett försälningstrick
 
Ett hus från 1900 är i nortmalfallet helt oisolerat, ev. tilläggsisolering görs oftast enl. en "rimlighetsprincip". Dvs man lägger på så mycket som är rimligt utan att behöva bygga om alltför mycket, eller förfula huset. Att det är dåligt isolerat i ett gammalt hus är inget fel, ännu mindre ett dolt fel.

Om det är en toalett, alltså inget badrum med dusch. Då behöver man inte ha tätskikt på vägg, och i de regler som gällde 2005 behövdes det inte på golvet heller. Då finns det inga krav på tätning runt rör. Sedan är det ju bra att ha det tätat av ren självbevarelsedrift.
 
Ang. Isoleringen, OM säljaren har angivit att huset är tilläggsisolerat, då kanske det ev. kan finnas en defintion på vad som får kallas för tilläggsisolering. Jag vet inte. I så fall skulle det rent hypotetiskt kunna gå att få ut något med systemet för varudkelarerat. Jag tror iofs att om det överhuvudtaget går så är det en brant uppförsbacke.
 
Glöm det som dolda fel, har själv ett hus från 1920, isolering i väggarna består av 10cm luft.
 
Man får givetvis tilläggsisolera sitt hus så lite man vill...

Angående fusket i badrum måste du dels kunna påvisa att det verkligen handlar om byggfel och dels ska dessa fel inte kunna upptäckas vid en grundlig besiktning.
 
Isolering = inga dolda fel
Badrum = kan vara dolt fel.
 
O
Troligtvis hade man ganska enkelt sett att det var vissa felaktigheter utan att behöva göra något förstörande.... Alltså svårt att få som dolt fel...
Är det toalett, så är det ännu svårare då det inte vid den tidpunkten var något krav på tätskikt på toaletten.

Så I det här fallet har du inte mycket att hämta!
 
injonil skrev:
Man får givetvis tilläggsisolera sitt hus så lite man vill...

LOL
 
Jag tilläggsisolerade vårt garage med 45 mm isolering (då det redan var 95 mm isolering). Att det skulle räknas som ett dolt fel om vi säljer har jag mycket svårt att se. Så länge de inte har utlovat att tilläggsisoleringen är en viss tjocklek förstår jag inte hur det skulle kunna vara ett dolt fel.

Gällande badrummet. Menar du att det saknas fog mellan kakelplattorna på väggen och att du kan se gipsskivan bakom? Gummeringen du skriver om är förhoppningsvis tätskiktet så att fog saknas borde väl inte vara så svårt att åtgärda.

Gällande de övriga felen så undrar jag om du inte kunde se detta innan du monterade bort kommoden?

/Krille
 
Dolt fel finns inte så du kan glömma det.
 
BigGitt skrev:
Isolering = inga dolda fel
Badrum = kan vara dolt fel.
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.