Hej,

Har satt DeWalten i arbete med att bila upp plattan där jag har två 25-or kopparrör som förgrenar sig åt olika tappställen via lödade skarvar (fortfarande under plattan).

Då jag vill "mata" ett fördelarskåp med dessa 25-or önskar jag kapa bort befintliga T-förgreningar och endast få till en 90 gr vinkel och gjuta igen. 25-orna kommer sedan upp i ett schakt där jag monterar dem i fördelarskåpet och går vidare med RiR till respektive tappställe. Kan nämna att ett par av husen i området har haft läckage vid dessa lödade skarvar, vilket motiverar mig mer att göra rätt från början. Byggda 1970.

Min fråga: Vad är bästa lösingen för att skrava 25 mm kopparrör 90 gr under 100 mm platta?

/Jörgen
 
25 finns inte !
22 el 28
lödning är den metod jag rekommenderar , på med gasen
 
Hej,

Ehhh, 25-or var väl standard förr?

Okej, lödningen är inget jag ger mig på själv. Blir att ringa firma. Lite trist då jag trodde att det fanns alternativ.

/Jörgen
 
Redigerat:
"Gömmer" du kopplingen är det bara lödning som gäller. Så har min VVS kille sagt till mig då jag byggde om badrummet.
 
Men jag trodde inte att det var godkännt med någon typ av skarv alls, inte ens lödning.

Nu är jag i o f s medveten om detta och letar då efter det mest hållbara som jag kan ha under plattan.

Men lödning verkar vara det som gäller alltså.

Tack.

Jörgen
 
Göran.W
Det är inte ok med skarvar under plattan.
Men som dom skriver är det lödning som gäller.
En löd skarv brister aldrig om den är rätt utförd.
 
Hej,

Har fortfarande inte kommit till skott. Jag skulle egentligen vilja gå över till PEX under plattan någon meter för att sedan gå upp till en fördelare.

Misstänker att det är en klämringskoppling som gäller?
Blir det sämre än att löda?

/Jörgen
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,

Har fortfarande inte kommit till skott. Jag skulle egentligen vilja gå över till PEX under plattan någon meter för att sedan gå upp till en fördelare.

Misstänker att det är en klämringskoppling som gäller?
Blir det sämre än att löda?

/Jörgen
jepp mycket sämre, men du kan göra en form runt kopplingen innan gjutning och sedan en lucka så den blir inspekterbar,
sedan brukar man inte använda pex till matning på inkommande kallvatten utan pem slang så kolla med kommunen innan du gör något
 
Hej igen,
@drakhenke, det är inte inkommande vatten. Det är från hallen in till bad (schakt).

@drakhenke, Jag måste be dig om ursäkt. Du har helt rätt i inlägg nr 2. Mina rör är 28 under plattan (hallen). Läste på ritningen där det står KV-25 och VV-25. Trodde att det var dimensionen. Sorry.

Då har jag bestämt mig för att löda dessa 28:surprised:r. Har en del frågor:
1. Hård- eller mjuklödning?
2. Går det att bocka 28:surprised:r (hårda cu)?
3. Är det lönt att köpa brännare, tenn, floss för bara två kopplingar. Kanske ta hit röris?

Återkommer snart med lite frågor om fördelarskåp.

Tack så länge,

Jörgen
 
Bild på röret under plattan.

Får bila mer så utrymme för lödning är tillräckligt. Måste också hitta kallvattnet.

Jörgen
 
  • iplatta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hårdlödning, och du måste ha silverlod, du kan inte köpa första bästa lödtenn.
 
Ja, hårdlödning med silverlod är det som gäller. Och även inspektionslucka
 
Inspektionslucka blir inte aktuellt.

Hur skiljer sig hårdlödning mot mjuklödning? Temp man värmer upp röret och delarna?

Jörgen
 
Temperaturen mer än 450grader så är det hårdlödning, under så är det mjuk...
Även skillnad på lodet. Inte det som hänger, utan det som smälter ;)
 
Okej, tack.

När då dessa två 28:surprised:r är hårdlödade med rätt lod så kommer de att dyka upp i schaktet (i hallen) på bilden. Där är idag de befintliga rören som ska bort pga att de har förgreningar under plattan till varje tappställe och jag vill bygga med PEX och inga dolda skarvar (mer än de två hårdlödningar).

Jag funderar på att regla upp med 70 reglar utanpå schaktet och fälla in ett fördelarskåp och ansluta koppar till Roths fördelare i detta.
ELLER så sätter jag inget skåp utan ordnar en lucka till schaktet och sätter fuktlarm. Jag har redan fyra fuktkännare till mitt bostadslarm och vet att de fungerar.

Vad hade ni gjort? Är Roth bra? Vilken Roth fördelare är att föredra Vanlig eller IS (in med 28 cu, ut med 4 PEX, vidare upp med 22 cu).

Hoppas att någon känner för att bolla lite.
Tack på förhand,
Jörgen
 
  • 072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.