Hej,
Har satt DeWalten i arbete med att bila upp plattan där jag har två 25-or kopparrör som förgrenar sig åt olika tappställen via lödade skarvar (fortfarande under plattan).
Då jag vill "mata" ett fördelarskåp med dessa 25-or önskar jag kapa bort befintliga T-förgreningar och endast få till en 90 gr vinkel och gjuta igen. 25-orna kommer sedan upp i ett schakt där jag monterar dem i fördelarskåpet och går vidare med RiR till respektive tappställe. Kan nämna att ett par av husen i området har haft läckage vid dessa lödade skarvar, vilket motiverar mig mer att göra rätt från början. Byggda 1970.
Min fråga: Vad är bästa lösingen för att skrava 25 mm kopparrör 90 gr under 100 mm platta?
/Jörgen
Har satt DeWalten i arbete med att bila upp plattan där jag har två 25-or kopparrör som förgrenar sig åt olika tappställen via lödade skarvar (fortfarande under plattan).
Då jag vill "mata" ett fördelarskåp med dessa 25-or önskar jag kapa bort befintliga T-förgreningar och endast få till en 90 gr vinkel och gjuta igen. 25-orna kommer sedan upp i ett schakt där jag monterar dem i fördelarskåpet och går vidare med RiR till respektive tappställe. Kan nämna att ett par av husen i området har haft läckage vid dessa lödade skarvar, vilket motiverar mig mer att göra rätt från början. Byggda 1970.
Min fråga: Vad är bästa lösingen för att skrava 25 mm kopparrör 90 gr under 100 mm platta?
/Jörgen
Hej,
Ehhh, 25-or var väl standard förr?
Okej, lödningen är inget jag ger mig på själv. Blir att ringa firma. Lite trist då jag trodde att det fanns alternativ.
/Jörgen
Ehhh, 25-or var väl standard förr?
Okej, lödningen är inget jag ger mig på själv. Blir att ringa firma. Lite trist då jag trodde att det fanns alternativ.
/Jörgen
Redigerat:
Men jag trodde inte att det var godkännt med någon typ av skarv alls, inte ens lödning.
Nu är jag i o f s medveten om detta och letar då efter det mest hållbara som jag kan ha under plattan.
Men lödning verkar vara det som gäller alltså.
Tack.
Jörgen
Nu är jag i o f s medveten om detta och letar då efter det mest hållbara som jag kan ha under plattan.
Men lödning verkar vara det som gäller alltså.
Tack.
Jörgen
Hej,
Har fortfarande inte kommit till skott. Jag skulle egentligen vilja gå över till PEX under plattan någon meter för att sedan gå upp till en fördelare.
Misstänker att det är en klämringskoppling som gäller?
Blir det sämre än att löda?
/Jörgen
Har fortfarande inte kommit till skott. Jag skulle egentligen vilja gå över till PEX under plattan någon meter för att sedan gå upp till en fördelare.
Misstänker att det är en klämringskoppling som gäller?
Blir det sämre än att löda?
/Jörgen
jepp mycket sämre, men du kan göra en form runt kopplingen innan gjutning och sedan en lucka så den blir inspekterbar,erikssonjorgen skrev:
sedan brukar man inte använda pex till matning på inkommande kallvatten utan pem slang så kolla med kommunen innan du gör något
Hej igen,
@drakhenke, det är inte inkommande vatten. Det är från hallen in till bad (schakt).
@drakhenke, Jag måste be dig om ursäkt. Du har helt rätt i inlägg nr 2. Mina rör är 28 under plattan (hallen). Läste på ritningen där det står KV-25 och VV-25. Trodde att det var dimensionen. Sorry.
Då har jag bestämt mig för att löda dessa 28r. Har en del frågor:
1. Hård- eller mjuklödning?
2. Går det att bocka 28r (hårda cu)?
3. Är det lönt att köpa brännare, tenn, floss för bara två kopplingar. Kanske ta hit röris?
Återkommer snart med lite frågor om fördelarskåp.
Tack så länge,
Jörgen
@drakhenke, det är inte inkommande vatten. Det är från hallen in till bad (schakt).
@drakhenke, Jag måste be dig om ursäkt. Du har helt rätt i inlägg nr 2. Mina rör är 28 under plattan (hallen). Läste på ritningen där det står KV-25 och VV-25. Trodde att det var dimensionen. Sorry.
Då har jag bestämt mig för att löda dessa 28r. Har en del frågor:
1. Hård- eller mjuklödning?
2. Går det att bocka 28r (hårda cu)?
3. Är det lönt att köpa brännare, tenn, floss för bara två kopplingar. Kanske ta hit röris?
Återkommer snart med lite frågor om fördelarskåp.
Tack så länge,
Jörgen
Inspektionslucka blir inte aktuellt.
Hur skiljer sig hårdlödning mot mjuklödning? Temp man värmer upp röret och delarna?
Jörgen
Hur skiljer sig hårdlödning mot mjuklödning? Temp man värmer upp röret och delarna?
Jörgen
Okej, tack.
När då dessa två 28r är hårdlödade med rätt lod så kommer de att dyka upp i schaktet (i hallen) på bilden. Där är idag de befintliga rören som ska bort pga att de har förgreningar under plattan till varje tappställe och jag vill bygga med PEX och inga dolda skarvar (mer än de två hårdlödningar).
Jag funderar på att regla upp med 70 reglar utanpå schaktet och fälla in ett fördelarskåp och ansluta koppar till Roths fördelare i detta.
ELLER så sätter jag inget skåp utan ordnar en lucka till schaktet och sätter fuktlarm. Jag har redan fyra fuktkännare till mitt bostadslarm och vet att de fungerar.
Vad hade ni gjort? Är Roth bra? Vilken Roth fördelare är att föredra Vanlig eller IS (in med 28 cu, ut med 4 PEX, vidare upp med 22 cu).
Hoppas att någon känner för att bolla lite.
Tack på förhand,
Jörgen
När då dessa två 28r är hårdlödade med rätt lod så kommer de att dyka upp i schaktet (i hallen) på bilden. Där är idag de befintliga rören som ska bort pga att de har förgreningar under plattan till varje tappställe och jag vill bygga med PEX och inga dolda skarvar (mer än de två hårdlödningar).
Jag funderar på att regla upp med 70 reglar utanpå schaktet och fälla in ett fördelarskåp och ansluta koppar till Roths fördelare i detta.
ELLER så sätter jag inget skåp utan ordnar en lucka till schaktet och sätter fuktlarm. Jag har redan fyra fuktkännare till mitt bostadslarm och vet att de fungerar.
Vad hade ni gjort? Är Roth bra? Vilken Roth fördelare är att föredra Vanlig eller IS (in med 28 cu, ut med 4 PEX, vidare upp med 22 cu).
Hoppas att någon känner för att bolla lite.
Tack på förhand,
Jörgen