Hej,

I vilka fall är det OK att ha dold övergång mellan kopparrör och PEX enligt bifogad bild?

I detta fall är det en gammal toalett som togs bort i samband med en relativt stor ombyggnad av huset jag nyligen köpt. Dess tappvattenmatning har återanvänts för att förse badrum på plan 2 med tappvatten. Badrummet på plan 2 är inte färdigställt men alltså förberett med denna övergång.

Övergången är trycksatt sedan 2009. Badrummet har alltså stått oklart i dryga 5år. PEX slangen är pluggad i badrummet på plan 2.

/Peter 3552757571_47db7a914b_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt Säker Vatten är det aldrig ok att ha en dold skarv på tappvatten om den inte är inbyggd i ett kopplingsskåp eller motsvarande så att man kan upptäcka läckage snabbt.
 
Oavsett vad reglerna säger skulle jag inte känna mig trygg med en sådan koppling i trossbottnen. Passa på att göra om.
 
Ja, skarvar måste vara i "vattensäkert skåp" vilket innebär att om det börjar läcka måste vattnet rinna ut på synligt ställe. Eftersom skarvarna ligger i golvet här blir det ju lite knepigare men kan du få upp dem lite så du kan få ett skåp ovan golv?
Annars går det att lägga en "box" och ha skvallerrör till våningen under också (och boxen åtkomlig underifrån då istället).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.