Vi är mitt inne i en budgivning av en villa som har ett skyddsrum som källare. På visningen nämndes ingenting om kända brister i skyddsrummet. Bara att man tagit bort en dörr. Inte att det skulle finnas någon nackdel med detta. Tvärtom var det perfekt uthyrningsvåning som man kan renovera.

Men vi kollade för säkerhetsskull med skyddsrumsexperter som menade att det verkar saknas 1 eller 2 skyddsrumsdörrar samt ev. andra saker som måste åtgärdas då man byggt ett pentry m.m. Prislappen kan hamna på 100.000 - 200.000 kr. Detta är något som vi som köpare tagit reda på och inget som mäklaren informerat om. Eftersom vi är mitt i en budgivning med mig och en annan spekulant informerade jag mäklaren om allt detta och undrar om han via sin upplysningsplikt kommer att meddela budgivare 1 om detta. Jag får ett luddigt svar om att
alla spekulanter fått reda på förutsättningarna utan att veta om han vidarebefordrat min information eller inte då det är vi som tagit reda på det här.

Jag har rekommenderat en besiktning av skyddsrummet för att ta reda på alla brister och få ett kostnadsförslag och föreslagit att vi väntar in detta så att alla budgivare kan ta ställning till det och vem som ska betala. Eller om man lägger ut den infon publikt inför en omvisning.

Dock verkar intresset för detta vara tämligen lamt och jag får känslan av att "Du vet vad du vet, lägg bud eller avstå".

Jag riskerar alltså buda mot en spekulant som inte har i beaktande att han kan åka på upp till 200.000 kr vid en kontrollbesiktning vars 15 års-intervall snart infaller.

Hur bör jag göra ?

Jag vill ju inte buda mot någon som inte känner till dessa potentiella extrakostnader och tvingas betala överpris. Jag vet heller inte hur mycket jag vill buda då jag inte har klart för mig kostnaderna för åtgärd.

Ska jag bjuda på som vanligt och vid vinst börja komma med krav med öppen besiktningsklausul som omfattar såväl vanlig besiktning samt resultatet av skyddsrumsbesiktningen oavsett vilka belopp man kommer fram till ?

Eller villkora mina bud redan nu med risk för att uppfattas som jobbig och andra budgivaren står ensam kvar som inte ställer några krav och som kanske är omedveten om detta ?
 
Redigerat:
Eftersom du verkar ha gjort efterforskning på området så kanske min fråga är onödig men ställer den ändå: Är du säker på att det är "aktivt" eller vad man ska kalla det. Man kan ju ansöka om avveckling av skyddsrum, har du kollat hur det är med just detta skyddsrum? Min enda kontakt med skyddsrum är för massa år sedan då jag bodde i lägenhet och blev ansvarig att rätta till en del fel i min BRF:s skyddsrum. Vi kollade då möjligheten att avveckla men det verkade inte vara så lätt. Kanske kan vara lättare i en villa?

I övrigt har jag inga svar på dina frågor...
 
Skyddsrummet är aktivt. Säljarna är inte medvetna om några brister utan det känns som att jag nu är jobbig som gräver upp det här.
 
harry73
Det finns inga riktiga regler vud budgivning. Säljare kan redan ha bestämt att inte ta dig och bara låter dig vara kvar för att trissa upp priset.
Du kan buda för att vinna för att sedan krångla till. Du kan dra dig ut innan kontraktskrivning och efter omvisning lägga ett skambud. Eller så drar du vidare till nösta huset
 
Jag anser att det är fult av mäklaren att inte tydligt gå ut med att skyddsrummet inte uppfyller kraven. Särskilt nu när det har blivit aktuellt igen att kontrollera och se till att befintliga skyddsrum går att använda enligt plan.
 
C
Saintus skrev:
Dock verkar intresset för detta vara tämligen lamt och jag får känslan av att "Du vet vad du vet, lägg bud eller avstå".
Det där tycker jag händer ganska ofta. Det är klart att om man som spekulant grävt upp någon död hund så är man ju väldigt angelägen att övriga spekulanter också får del av den informationen. Särskilt om det är sådant som har avgörande betydelse för värderingen och som man inser att 90% av spekulanterna kommer att missa. Men mäklarna är, såklart, oftast synnerligen ointresserade av detta.

Men kan förstås spela fult tillbaka och ta upp det först efter ev. vunnen budgivning som du är inne på. Den insikten har jag motvilligt så sakteliga kommit fram till iallafall. Då slipper du också risken att bli stämplad som strulputte redan i budgivningsskedet.
 
Kom ihåg att en budgivning inte är en tävling. Det man gör på en visning är både att leta fram orsaker att köpa fastigheten och att inte köpa fastigheten. Du har hittat ett skäl att köpa fastigheten som den andra budgivaren inte känner till. Det gör att du löper mindre risk att göra en dålig affär jämfört med den andra spekulanten, men innebär givetvis också att du troligen inte får köpa huset.

Jag ser ingen lösning på ditt problem. Mäklaren har ju upplyst om att det finns ett skyddsrum och det är upp till den andra spekulanten att ta reda på vad det innebär och du vet troligen inte vem den andra budgivaren är (eller om denne ens existerar i verkligheten).

Det skulle behövas ett spekulantforum där alla spekulanter på en fastighet kan utbyta information om fastigheten. Det ligger ju i varje spekulants intresse att övriga spekulanter känner till en fastighets alla brister, då det kommer att hålla nere priset.
 
  • Gilla
stefancrs och 4 till
  • Laddar…
Håller med. Det borde finnas ett forum bara för registrerade budgivningar med alla frågor till mäklaren/säljaren och svar tillgängliga för alla. Det tjänare köparna på och i många fall kan man känna sig tryggare. Nu får ju mäklaren sitta och upprepa varje fråga muntligt, i telefon och i mail till alla olika spekulanter hela tiden.

Jag har väl rätt om jag vinner budgivningen att få reda på vem som var spekulant och kunna kontakta denna och höra mig för om den kände till det här INNAN jag skriver på något köpkontrakt (eller åtminstone med öppen besiktningsklausul). Eller ?
 
Saintus skrev:
Håller med. Det borde finnas ett forum bara för registrerade budgivningar med alla frågor till mäklaren/säljaren och svar tillgängliga för alla. Det tjänare köparna på och i många fall kan man känna sig tryggare. Nu får ju mäklaren sitta och upprepa varje fråga muntligt, i telefon och i mail till alla olika spekulanter hela tiden.

Jag har väl rätt om jag vinner budgivningen att få reda på vem som var spekulant och kunna kontakta denna och höra mig för om den kände till det här INNAN jag skriver på något köpkontrakt (eller åtminstone med öppen besiktningsklausul). Eller ?
Nästan precis så funkar det när man lägger anbud i offentliga sektorn. Ingen kommunikation får ske direkt med den som lämnat ut anbudet utan all kommunikation sker genom en frågelista/forum där alls som lämnat ett bud kan se alla frågor och svar men inte som ställt frågan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kanske för att vara lite efterklok, ett annat sätt hade kanske varit att lämna bud och sedan i "besiktningen" lyfta bristen med hjälp av en expert och sedan pruta ner igen när säljaren är lite blottad. Då kan det också bli svårt att dra fram nästa budgivare utan att ljuga för mycket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C
Saintus skrev:
Jag har väl rätt om jag vinner budgivningen att få reda på vem som var spekulant och kunna kontakta denna och höra mig för om den kände till det här INNAN jag skriver på något köpkontrakt (eller åtminstone med öppen besiktningsklausul). Eller ?
Budlistan får du i samband med att ni skriver på, knappast innan. Och det brukar ju inte vara ett bra tillfälle att utreda vad övriga budgivare känner till och inte, så om du är beredd att lägga det vinnande budet får du nog också vara beredd att ligga ute med handpenningen under tiden du undersöker bristerna i skyddsrummet och övriga budgivares inställning till dessa. Dvs. kräv i så fall öppen besiktningsklausul och ta det därifrån.

Sammy_j skrev:
Då kan det också bli svårt att dra fram nästa budgivare utan att ljuga för mycket.
Särskilt när TS dessutom redan ringt denne och berättat om felet :D
 
Redigerat:
tommib
Jag måste nog opponera mig lite här och säga att denna situation är inte konstigare än om en erfaren husköpare noterar att dräneringen är slut, taket måste läggas om och fasaden måste bytas. Du kommer buda mot folk som tittar på de fina tapeterna och sommarbilderna i mäklarens prospekt. Så är det vid i stort sett alla husköp. Att ditt informationsövertag inte tillkom genom att du är hantverkare (eller rutinerad husägare) utan att du bara varit ihärdig spelar ingen roll.

Det kan kännas extremt orättvist, jag känner igen det väl själv. Just detta med folk som går runt på visningar och spekulerar i vilka mattor de ska lägga in i barnrummet när garaget är fallfärdigt är för mig irriterande men "a fact of life".

Häng med i budgivningen till ditt maxpris, som givetvis tar hänsyn till dessa kostnader. Gå sedan vidare till nästa objekt.

Det låter lite som att du vill ha det här huset men är orolig för att betala ett överpris för att någon annan inte vet detta med skyddsrummet. Det hade lika gärna kunnat vara någon annan av flera hundra olika faktorer.
 
  • Gilla
jocke31 och 9 till
  • Laddar…
Enligt fastighetsmäklarinspektionen så är mäklaren skyldig att upplysa köparna om detta.

http://www.fmi.se/radgivnings--och-upplysningsskyldigheten
"Om mäklaren har iakttagit eller annars känner till eller med hänsyn till omständigheterna har särskild anledning att misstänka något om objektets skick som kan antas ha betydelse för en köpare, ska mäklaren särskilt upplysa om detta."
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Det är ju just det. Och ja, vi är intresserade av huset och har letat aktivt varje dag i över 1 år nu så det är tufft att det ska fastna på något sådant här. Det är ju nämligen så att såväl mäklare och säljare inte kände till dessa nya förhållanden innan jag mailat dem information och ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.