När hantverkarna skulle flytta lite på tappvatten och avlopp i samband med köksrenovering så lyckades de skada ena röret, oklart om det är varmt eller kallt vatten, vilket de löste med en skarvkoppling.
Problemet är att den kommer att ligga dolt under skåp och golv, se bild.
Ska man acceptera det och bara dokumentera?
Under är det krypgrund.

Enligt "säker vatten" är det inte tillåtet med dolda kopplingar på tappvatten, men man kanske ser mellan fingrarna med det vid renovering.
Vet inte heller om byggfirman förbundit sig att följa säker vatten, men de kallar sig seriösa och gör mest badrum.
DSC_1085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rörmokaren som var här för ett tag sedan och skulle flytta inkommande ledning menade att det i vissa fall vid renovering var acceptabelt, men inte rekommenderat, men en dold koppling. I annat fall skulle man behöva vidta åtgärder som är helt overkill i exempelvis gamla hus.
 
En lite balja under och ett rör ner i krypgrunden borde väl göra att man kan sova gott....
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Jo så är det ju.
Har ju ingen lust att de river upp golvet ända in i tvättstugan.
Är man grinig kanske man skulle kräva en vattentät låda runt som dräneras ner i krypgrunden, men jag tycker det känns overkill också.
Kan det vara risk för kondens i kopplingen då den inte är isolerad?
 
Krävs nog lite mer än balja även om idén är god. Finns ju risk att vattnet följer röret och tar vägen nån annanstans.
Måste vara tätningar runt röret också antar jag?
 
Jo man får ju se till att vattnet leds till rätt ställe.

Jag har kopplingar till värmesystemet i golvet, vilket iaf var godkänt då det gjordes. Och då det är ett slutet system så märker man ju om det läcker. Men jag gjorde ändå baljor med skvallerrör så man kan lokalisera ev läckage lätt om det skulle gå illa.
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.