Hej!

Mitt första inlägg på Byggahus.

Min sambo vill ha björkhyllor i vardagsrummet. Problemet är att hon vill att de ska vara tunna och all upphägning hon tycker är ser snyggt ut kostar en halv förmögenhet. Vad det gäller hyllmaterialet har jag efter lite funderande kommit fram till detta:
- Björk sågad och kantad (extra prima) med måtten 26mm x 150mm.
- Hyllorna kommer vara 2 meter breda per instruktion från sambon. (https://calexicowood.se/bjorksagad)

Vad tror ni om valet av trä? Kommer björken skruva sig? Afterbehandling sker med linolja.

Jag snackade med fassan som har ägnat ett halvt liv till att bygga båtar. Han gav mig följande tips på hur jag kan sätta upp:

- Kapa gängad 8mm-stång i bitar om 20 cm. (https://www.clasohlson.com/se/p/11-992-8)
- Borra 8mm diameter, 10 cm djupa hål i väggen (Det är gamla tegelväggar med ca 3-4 cm puts).
- Bredda hålet de första 3-4 cm (putsen) till 10mm. Sätt gängad plugg.
- Borra 10 cm djupa 8mm hål i björken.
- 60 cm mellan hålen.

Vad tror ni om upphägningen? Skulle detta funka? Jag har tillgång till jig så att jag kan borra väldigt rakt i väggen och tillgång till pelarborr för borr i virket

Vi är inte svinrika så alternativa lösningar får gärna beaktas ur ett prisperspektiv!


Mycket tacksam för svar!
 
För att undvika att trät vrider sig måste du se till att köpa möbeltorrt virke, vet inte vad det du länkar till är, om det är torkat eller inte.
I övrigt så kolla denna videon:
Han gör i stort sett som du tänkt tror jag
 
Jag såg någon som förborrade och sedan skruvade en gängstång rakt in i reglarna.
Edit: titta, där kom klippet tillochmed
 
Tackar för svar!

Väggen är tegel bakom 3-4 cm puts. Finns inga reglar att förhålla mig till. Kommer detta att även fungera med tegel/puts?

Fassan hämtade inspiration från de skruvstift man använder för att sätta upp ledstänger m.m

En tanke jag har är att fylla hål med lim för att verkligen se till att allt sitter ordentligt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Aha, det missade jag.
Jag har försökt med denna: [länk]
Men de drog jag sönder, kan ha varit dålig batch.
Slutade med att jag använde dessa: [länk]

[bild]
Kommer inte ihåg om det var tegel eller betong i denna vägg.

Spontant skulle nog gängstång i kemankare funka, eller om det tillochmed räcker med husfix.

Det är precis så jag vill att slutresultatet ska bli! Men med tanke på kostnaden för att köpa tillräckligt många tror jag inte det är ett alternativ för oss.

Bygglim är däremot prisvärt! Om jag kör in staven 10 cm i väg, 10 cm i hylla (som bara är 15 djup) så tycker jag att det bara måste funkar.

Mitt största bekymmer är att putsen spricker. Jag har funderat på om man kan ta vanlig plugg och klippa av ändan. Detta kanske inte är en toppenlösning...
 
Björken du länkade till verkar inte hyvlad så det förutsätter att du har tillgång till hyvel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.