Bor i en tre år gammal lägenhet. Upptäckte i veckan en sur/jordaktig doft som jag först trodde kom från handfatet.

Men efter någon dag lokaliserade jag det till golvbrunnen i duschen. Lyfte på gallret och där flöt någon typ av alger i låset så tog upp och rengjorde låset. Låg också en stor klump i själva avloppet så spolade rent. Men doften kommer tillbaka. Har hällt ner kokande vatten, rengjort med klorin, skrubbat och sprejat och doften kommer åter. Inte lika kraftig,men lägger jag näsan mot golvbrunnen så känner jag doften.

Frågan är vad som orsakar doften, allt är ju rengjort, ändå återkommer doften inom några timmar.

Är jag för petig? Ska det dofts om man lägger sig och doftar 5 cm från brunnen?
 
Står det vatten kvar i vattenlåset ska det ju inte komma upp nån luft/lukt från själva avloppet.
Jordig lukt associerar jag annars med en fuktskada
 
BirgitS
Det är ju väldigt viktigt att vattenlåset sluter helt tätt mot golvbrunnens väggar. Man kan t.ex. behöva vrida lite på vattenlåset för att få ner det 1 mm till eller gnida in lite tvål på kanten.
 
Bild på brunnen?
När du säger tre år gammal lägenhet menar du att ni bott i den i tre år eller att den är byggd 2021?
 
Lägg upp en bild. Ser klämring etc ut att sitta ok?
 
Har du haft upp vattenlåset och rengjort det och inre delarna av brunnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.