Skulle vilja sätta upp en dörr in till det rum som skall bli badrum. Blev dock lite fundersam då jag helst vill att dörren skall öppnas inåt i badrummet. Det innebär att den höga kanten på badrumströskeln (som jag har förstått skall förhindra eventuellt läckage ut från badrummet genom att den på den vertikala ytan "tätskiktas") hamnar mot det angränsande rummet. Jag kan alltså inte applicera ett tätskikt på tröskeln. Hur gör man för att lösa detta utan att strunta i regler mm? Eller måste en badrumsdörr öppnas ut från badrummet?

Tacksam för svar och synpunkter.................
 
Du kan ju alltid höja karmen, med en regel i underkant. Vi har en 28x95 under tröskel och karm. Det skall ju bli fall i rummet oxå, så det är bara att höja.
mvh
greenbay
 
Jag misstänker nog att jag måste höja med en regel såsom greenbay föreslår. Kommer se rätt fult ut? Blir till att riva den övre regeln och gips mm.

Eller jag kanske tänker om och låter dörren öppnas utåt istället........................

mvh
bay
 
Vad är du rädd för skall se fult ut?
Överkant tröskel måste nå över golvytan vid tröskeln med 15 mm tror jag.
Om du skall lägga fall, samt klinkers MÅSTE du troligen höja karmen för att få alla mått rätt.
Lägg en 45 regel under så kommer du garanterat att få till det. Sedan kan du öppna gipsen inne i badrummet, montera ny 45 regel ovanför den befintliga och sedan såga av den undre och ta bort den. Det bör gå att klara den gips som är utanför badrummet, om du är försiktig. Lycka till!
greenbay
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.