Jag har ett siporexhus och satt dit en ny dörr. Siporexväggen har jag pluggat med "siporexplugg" och skruvat karmen med karmskruv.
När jag drevade fogen gick pluggarna ut och karmen buktar in på mitten.
Hur kan jag hantera detta utan att ta bort hela karmen och göra nya hål i karmen?
Kan jag spänna karmen på insidan så att den blir rak och därefter foga med fogskumm?
Håller även fogskummet karmen framöver så att den inte på nytt buktar in?
 
Redigerat:
Du kan använda fogskumm, men du får vara försiktig. Det är lätt att fylla för mycket och på så sätt få karmen att bukta så dörren (eller fönstret) inte går att öppna. I värsta fall får du såga loss karmen och prova en gång till. :) Tror inte du behöver vara orolig att inte karmen sitter kvar efter ingreppet. Innan du sprutar, byt till längre karmskruvar och stämpa karmen.
 
Två alternativ (jag gjorde som alt 2):

1. Ja du kan spänna upp karmen från insidan. Kapa till några distansbitar att montera i karmen så att den inte kan deformeras. Så har jag gjort på ett stort fönster med gott resultat. När skummet härdat slutar det att expandera och trycket försvinner.

2. Såga upp dörrhålet lite extra och limma och plugga (nylonplugg) fast en vanlig regel 45.x95 eller vad som passar bra, skruva dörren i regeln istället för i väggen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.