P
Funderar på hur jag ska lösa detta på ett snyggt sätt. Problemet är att fodret inte får plats på ena sidan och jag vill inte göra hålet mindre. Det jag funderar på är att sätta foder på ena sidan och avsluta mot vägg på överliggaren men det ser ju lite konstigt ut. Alternativ två är att låta golvsockeln fortsätta igenom dörröppningen men då har jag andra problem. tex att det är olika socklar i de två rummen samt att väggen på ena sidan kommer bli en utmaning att få slät och fin.
 
  • Träfoder i en dörröppning möter en golvsockel, med en utmaning i passform vid anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörröppning med ett ojämnt försök till inpassning av fodret vid golv och vägg, visande en renoveringsutmaning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörröppning utan dörrfoder på ena sidan, synlig golvsockel och vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörröppning i byggprojekt med oavslutat dörrfoder och golvsockel, golvlampa till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga foder alls, spackla igen och måla.
 
  • Gilla
kapi
  • Laddar…
P
Hur ska jag då avsluta golvsockeln på ett snyggt sätt ? ser det inte konstigt ut om den går hela vägen ut ?
 
H
Får ursäkta skiten och springan på bilden då detta är lite tillfälligt.
La inte ned någon kärlek i hallen.
Men du kan se hur man kan göra.
 
  • En ofärdig hörndetalj i hallen med synlig tegelvägg, dörrkarm och ramar med barnbilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ofärdig tröskel mellan golvmattor med synlig springa och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
H Hallerudsbo skrev:
Får ursäkta skiten och springan på bilden då detta är lite tillfälligt.
La inte ned någon kärlek i hallen.
Men du kan se hur man kan göra.
Ok men i ditt fall täcks ju golvsockeln av smygbrädan. Hos mig skulle det se ut nåt i den här stilen.
 
  • Golvsockel som skymmer kabel, bredvid en smygbräda mot en vägg, på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Skaffa bredare smygbräda
 
P
Jo det skulle ju vara en variant. Lika mycket utstick på varje sida som sockelns tjocklek. Får nog bli i mdf i sådana fall.

Blir ju bra att spackla emot också.
 
H
Jag brukar köra mjukfog mot.
 
På den högra sidan av öppningen enligt fotografierna har du valt att låta täckbrädan gå ner till golvet och att låta fotlisten ansluta till denna. Det ser snyggt ut. Vad jag kan se på bilderna ligger täckbrädan utanpå gipset,. Om det stämmer behövs ingen extra list eller foder. På vänstra sidan låter du fodret gå ner till golvet och ansluter med fotlisten på samma sätt.

Man kan göra som Hallerudsbo visar med sin bild, låta täckbrädan gå utanför vägglivet en bit och strunta i fodret, men då krävs att väggen ansluter till täckbrädan på ett snyggt sätt. Man kan också sätta en kloss längst ner i hörnet som är något bredare än foder och fotlist, som dessa ansluter till. Det är praktiskt när foder och fotlist har olika tjocklek.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
En nymålad dörrkarm som möter ett slitet trägolv med en synlig sättning i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fick det bli
 
  • Gilla
Saklie och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! Bra detalj med gerningen!
 
  • Gilla
Forepeak6 och 1 till
  • Laddar…
P
Återstår att fixa golvet. Hoppas att jag har kvar burken från när vi målade golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.