Hej,

Vi har tagit upp hål i en vägg i källaren som är hålstensbetong och satt dit en dörr.

Nu ska det snyggas till och jag undrar hur jag ska göra med hörnet dörröppningen.

Använder jag något typ av fix eller murbruk samt spackel på slutet för att få et ett snyggt 90 graders hörn?
 
  • Delvis öppen dörr, skadad vitvägg, exponerat tegel och puts, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det innervägg så är gipsputs enkelt att använda. Putsa upp först, sätt in ett "putshörn" i metall och dra av. Vänta sen tills putsen börjar stelna något och glätta av till önskad struktur.

Dammsug noga bort löst damm och fukta (nästan blöt) underlaget innan du slår på gipsputsen.
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
Toppen, tack! Ska sätta igång med det
 
anders07 anders07 skrev:
Är det innervägg så är gipsputs enkelt att använda. Putsa upp först, sätt in ett "putshörn" i metall och dra av. Vänta sen tills putsen börjar stelna något och glätta av till önskad struktur.

Dammsug noga bort löst damm och fukta (nästan blöt) underlaget innan du slår på gipsputsen.
Behöver ytan primas innan?

Hela betongväggen är även den ganska ojämn, kan jag även där använda hopspika för att släta ut allt? Sedan gå på med lite spackel för att fixa små ojämnheter
 
MVJK MVJK skrev:
Behöver ytan primas innan?

Hela betongväggen är även den ganska ojämn, kan jag även där använda hopspika för att släta ut allt? Sedan gå på med lite spackel för att fixa små ojämnheter
Nej, bara fuktas (och dammas av ordentligt), ingen primer.

Det är bäst att få det slätt med putsen, men om det inte kommer någon fukt kan du dra på spackel.
Tänk på att gipsputs blir väldigt hårt och inte går att slipa!
Du kan lägga på gipsputsen i omgångar men då behöver du lämna undre lagret "ojämt" så nästa lager fäster ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.