Hej,
Jag har en bostadsrätt där jag vill göra en dörröppning mellan kök och vardagsrum. Jag har originalritningar samt en tidigare ritning av en dörröppning där jag vill ha min dörröppning (vet inte om den kan återanvändas nu, det bygget blev aldrig av). Styrelsen i brf har informerat mig om följande:

"Föreningen bistår med ritningar och därefter inkommer byggnadsingenjören med ett utlåtande om arbetet är genomförbart eller inte. Därefter skall arbetet utföras av en certifierad firma där allt skall dokumenteras.”

Jag undrar om någon här har gått igenom processen och kan förklara lite mer ingående om hur det går till.

Några frågor jag har är:

Hur avgörs om ett arbete är genomförbart eller inte? Kollar byggnadsingenjören på väggen på plats eller avgörs det på ritningar?

Hur vet man om det går el eller vattenledningar i väggen?

Hur vet man om väggen behöver stöttas upp när man bara gör en dörröppning (inte ända upp till taket)?

Vad krävs när man gör en bygganmälan till kommunen?

Hur får man tag på en certifierad firma?


All erfarenhet, liten som stor, är uppskattad - har ingen aning om hur detta fungerar!

Med vänliga hälsningar

Miriam
 
  • Planritning av en lägenhet som visar rumslayout med markerad tänkt position för en ny dörröppning mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning som visar planlösning med markerad ny dörröppning mellan rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsritning av lägenhet med planerad dörröppning mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
3. Så vitt jag vet kräver alla öppningar i bärande väggar att man stoppar dit en balk ovanför öppningen och balken ska vara infäst så att den sprider vikten uppifrån till sidorna. Ibland krävs det pelare vid sidorna av öppningen för att orka ta upp vikten.

4. Det står ofta på kommunens webbplats.
 
  • Gilla
Miriam123
  • Laddar…
Det ser ut som en äldre fastighet, gissar att en byggnadsingenjör vill titta på plats, kanske tom öppna och titta på vad den bärande väggen är gjord av.
En vanlig dörröppning på 90cm i en bärande vägg där det finns plats att sätta en balk ovanför brukar normalt inte vara något problem men ingen vill ju chansa..

Certifierad firma har jag inte hört talas om i dessa sammanhang, tror nog att det funkar med en etablerad firma som har F-Skattsedel etc. Någon annan kanske vet vad som menas men just dessa moment finns mig veterligen inget "körtkort" för.
 
  • Gilla
Peter_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.