H
Hej!
Ska montera in en trådad dörrklocka i mitt hus. Gammalt hus så förberett för rör från centralen till dosa i hall och sen vidare till dörrkarm. Några frågor.

Tänkte placera ringledningstrafon i centralen men är lite fundersam på kabelval mellan trafon och klockan. EKU verkar ju vara klassisk ringledningskabel men den är ju bara lämpad för märkspänning upp till 100V. Löses detta genom isolerslang för biten som är inne i centralen eller använder man en en annan kabel?

Kan jag göra det enkelt för mig och använda vanlig fk som jag ända har hemma? Då bör ju dubbelisoleringen vara uppfylld (fk + fk)? Eventuellt trä på en bit kabelmantel inuti centralen?
Brukar trafon sitta på en egen säkring eller kan jag koppla in den på lämplig befintlig?
 
S
Jag brukade dra RK 0,75 och sen trä en bit 12mm slang över ledarna i centralen. Inte för att det krävs utan för att det ska vara tydligt att det är ledarna på klenspänningssidan.
Trafon kan du sätta på befintlig grupp utan problem, den drar försumbart lite, finns det ledig grupp kan den ju såklart få en egen.
 
Du kan mycket väl använda FK/FQ, och om du använder typ Wago 221 att koppla med i dosan är det inga problem. Ut till tryckknappen måste du ha "svagströmskabel" för FK/FQ blir lite i grövsta laget.
 
H
Tack för svar. Har FQ hemma så då blir det enklast. Jo drog rkub 0.75 från klocka till tryckknapp.
Okej sätter den på egen säkring då det till och med finns ett par lediga, kändes bara lite löjligt, som att sätta en mobilladdare på en egen 10A säkring.
 
H halj skrev:
Tack för svar. Har FQ hemma så då blir det enklast. Jo drog rkub 0.75 från klocka till tryckknapp.
Okej sätter den på egen säkring då det till och med finns ett par lediga, kändes bara lite löjligt, som att sätta en mobilladdare på en egen 10A säkring.
Du får tänka på att det är kablaget och den fasta installationen du säkrar för inte ev apparater i installationen.
 
H
E elmont skrev:
Du får tänka på att det är kablaget och den fasta installationen du säkrar för inte ev apparater i installationen.
Jo absolut, menade att lägga den på en egen eller delad säkring. Installationen skyddas ju oavsett i de alternativen.
 
Lånar tråden lite och frågar, finns det niga ringklockor med inbygd transformator? 230V till "inomhusdelen" och låg spännign därifrån till knappen?
 
Den där Honeywell ser ju fin ut. Men hur förbereder man rördragning?

Två vp-rör från vardera håll (230V resp. brytare) med rakt utlopp ur väggen med FK och lämplig kopplingskabel?

Eller finns det något mer spännande trick?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.