Hej, nu är gipset på plats och på golvet är det ännu bara spån(flytspackel och klinker snart), kan någon vänlig själ enkelt förklara hur dörrkarmen och tröskeln ska sitta?

En annan fråga, hur nära duschen kan ventilationen sitta?
 
Jag vet inte om jag uppfattar din fråga korrekt, men..
Dörrkarmen ska ju fästas i väggregeln, och tröskeln skruvas fast på golvet. Detta bör ju vara gjort i förväg och med hänsyn till tätskiktets utformning och flytspacklets höjd.

Ventilationsanslutning kan du ha även inne i själva duschutrymmet (högt upp på väggen)
 
Sätt dörrkarmen så att karmen livar med kaklet, eller så att eventuell salning livar med kaklet. Normalt öppnas ju dörren utåt och då sätter man dörren så att karmen livar med väggytan utanför badrummet, och sedan salar man på karmen in mot badrummet om det behövs. Tröskeln sätts givetvis i rätt höjd i förhållande till klinkern. Det innebär vanligtvis en bit upp eftersom flytspackel och klinker bygger några cm.
 
Tack, precis sådana svar jag behövde:) hur ska jag tänka med höjden på tröskeln, det ska dit armering, elgolvvärme, flytspackel och klinker.
 
Det är bara att räkna hur mycket flytspackel, fix och klinker bygger. Sedan brukar man väl rekommendera att tröskeln går upp 20 mm över klinkerytan.
 
Finns inget krav på tröskel enligt GVK. Dock måste ytskikt på golv vid dörröppning ligga minst 20mm över golvbrunnssil så det gäller att fallet är korrekt. Har du tröskel vid dörren skall tätskikt vikas upp på denna och den skall även liva med väggen så att det blir en bra övergång där.
 
Den måste väl inte liva med väggen, det går att sätta ett ytterhörn och ett innerhörn av tätskiktsfolien.
 
HandySmurf skrev:
Finns inget krav på tröskel enligt GVK...
Det låter riktigt.
Vi har inga trösklar i vårt hus byggt 2010, inte heller till bad- och duschrum eller till tvättstuga.
 
Sätt en avstängningslist 1cm innanför där tröskeln börjar så ställer du dörren på spacklet
 
Tack för bra svar! det blir nog så att jag gör som ninos förslag, låter enklast:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.