Hej!

Jag tänkte ta bort masoniten från väggen och sätta dit lika tjocka (i princip) gipsskivor istället. Dock såg jag att masoniten satt på råspont och gillade faktiskt utséendet på det och tänker att jag kanske behåller det och målar direkt på råsponten istället. Dock har jag ju plockat bort kring 13mm från väggarna och dörrkarm och fönsterkarm sticker ju ut en bit från väggen nu så att säga, hur går man till väga med att få det snyggt? Måste man ta isär fönsterkarmen och dörrkarmen och såga ned dem 13mm eller finns det någon smidigare metod? Jag har slitit bort alla lister runt fönster/dörrar/golv/tak så det kommer att köpas nytt.

Taket är ju också rätt så gammalt och sunkigt, ser ut som nå tjocka masonitskivor med 1cm djupa skåror emellan. Kan man plocka bort det och finna nåt värt att ha kvar där under tro? Om man plockar bort masoniten (om det nu är vad det är) , skjuter man sig själv i foten då gällande takets isoleringsförmåga? Det är på övervåningen..

Tack på förhand!
 
En enkel lösning är en trälist bredvid karmen som är 13 mm tjock och lika bred som framtida fönsterfoder. När du sätter fönsterfodren över ser det bara ut som tjockare foder än normalt, lite mer rejält som kanske passar en målad råspontad vägg?
 
Carro_D Carro_D skrev:
En enkel lösning är en trälist bredvid karmen som är 13 mm tjock och lika bred som framtida fönsterfoder. När du sätter fönsterfodren över ser det bara ut som tjockare foder än normalt, lite mer rejält som kanske passar en målad råspontad vägg?
Tack för ett bra tips! Det blir ju lättast av allt.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.