J
Försöker få bort ett handtag på en dörr men lyckas inte. Sitter någon sprinter som är helt orörlig.

Dörrhandtag i metall fastnat på vit dörr med synlig orörlig sprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fast handtag på en dörr med synlig orörlig sprint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrhandtag i metall med synlig orörlig sprint på en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
Handtag kan sitta med ett låsstift (sprint) som vanligtvis knackas ut uppåt.
Ibland så är det ett större hål på den sidan låsstiften ska ur, stiftet kan endast tas ur åt ett håll.
Var sitter hålet på bild 2? över, under, sidan mot bakkant dörr eller mot framkant?
Har du kontrollerat så det inte sitter en stoppskruv i hålet?
Det finns även kvivk-i-sprint (quick-fit) som lossas genom att man för in en flat skruvmejsel i hålet och vrider den lite så den pressar isär en fjäder men tycker inte det ser ut som sådana trycken.
 
J
Bild 2 är underifrån så kanske måste jag trycka in en syl där? Ser dock ut som det är räfflor i det undre hålet.. Finns inga mer hål än just dessa två. Det här är nog några handtag från 80-talet då gabondörrarna gjorts ”fina” genom att sätta speglar och måla dom vita


1 123abc skrev:
Handtag kan sitta med ett låsstift (sprint) som vanligtvis knackas ut uppåt.
Ibland så är det ett större hål på den sidan låsstiften ska ur.
Var sitter hålet på bild 2? över, under, sidan mot bakkant dörr eller mot framkant?
Har du kontrollerat så det inte sitter en stoppskruv i hålet?
Det finns även kvivk-i-sprint (quick-fit) som lossas genom att man för in en flat skruvmejsel i hålet och vrider den lite så den pressar isär en fjäder men tycker inte det ser ut som sådana traycken.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Bild 2 är underifrån så kanske måste jag trycka in en syl där? Ser dock ut som det är räfflor i det undre hålet.. Finns inga mer hål än just dessa två. Det här är nog några handtag från 80-talet då gabondörrarna gjorts ”fina” genom att sätta speglar och måla dom vita
Räfflor? Är du säker på att det inte är gängor och det sitter en stoppskruv i hålet?
Jag tycker det undre hålet ser större ut och stoppstift brukar inte sitta underifrån men det gör ofta stoppskruvar.
Stoppskruvar är ofta spår, insex eller torxskruv.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
KristinaRT
Spontant tycker jag det ser ut som en ganska illa medfaren skruv snarare än en sprint. Om det inte finns en skåra du kan få ner mejsel i kan du prova med en smal spetstång och se om den går att vrida...
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
tror du har rätt ang skruv. Testade på en annan du att gå in genom hålet med en syl och stiftet ploppade ur. På den här dörren kanske de gjort någon egen lösning och skruvat i något sen dragit av toppen. Blir nog att försöka borra upp den nyvalet för den sitter stenhårt.


KristinaRT KristinaRT skrev:
Spontant tycker jag det ser ut som en ganska illa medfaren skruv snarare än en sprint. Om det inte finns en skåra du kan få ner mejsel i kan du prova med en smal spetstång och se om den går att vrida...
 
Har du fotat i i hålet eller lyst in i hålet underifrån för att se om det inte sitter en skruv i skruvad underifrån.
Jag tycker det ser ut som en pigg som finns på vissa stoppskruvar som syns ovanifrån.
Har du testat med en lagom stor insexnyckel och se om den greppar tag i skruven?
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.