Hej,

Jag har en altandörr av modell äldre där dörrhandtaget lossnar. Det finns ett hål i basen på handtaget där jag förmodar att det tidigare suttit en anpassad skruv som verkar borta sedan länge. Någon som har en quickfix på denna tills vidare? Bara så att man kan stänga dörren utan att få handtaget i handen så länge. Handtaget måste såklart kunna vridas upp och ned för att låsa dörren, så att sätta en större skruv eller ståltråd igenom känns uteslutet då det i så fall inte fungerar att vridas.
 
  • Metallrör fäst vid vägg, rost och slitage synligt, behöver underhåll, troligtvis badrum, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkerhetsbygel fastsatt vid en dörrkarm, silverfärgad, med skruvar. Bakgrund diffus, fokus på bygeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ellenk skrev:
Hej,

Jag har en altandörr av modell äldre där dörrhandtaget lossnar. Det finns ett hål i basen på handtaget där jag förmodar att det tidigare suttit en anpassad skruv som verkar borta sedan länge. Någon som har en quickfix på denna tills vidare? Bara så att man kan stänga dörren utan att få handtaget i handen så länge. Handtaget måste såklart kunna vridas upp och ned för att låsa dörren, så att sätta en större skruv eller ståltråd igenom känns uteslutet då det i så fall inte fungerar att vridas.
Är det inte så att den inre ringen rör sig när du vrider handtaget om du sätter en skruv i hålen vid stängt läge?
 
Redigerat:
Jag som trodde att jag uteslutit detta då jag provade lite halvklent med detta första dagen och handtaget då satt helt fast. Provade nu igen och lade ordentligt med kraft på handtaget och pang så fungerar det nu. Tack! Det besparar mig många svordomar närmaste dagarna 😄
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
😀
 
Hålet är för en sprint som spärrar handtaget i stängt läge, sprinten satt ofta i en "kedja".
Om handtaget gått sönder så måste det bytas ut mot ett nytt.
Då det gamla har 4st fästskruvar så medan nya har 2st så får man se vad som passar.
Om dörren är delbad så kan det nya passa rakt av beroende på i vilken halva spanjoletten sitter annars får man ta ur spanjoletten och kontrollera om ett modernt handtag passar.
Annars får man köpa ett handtag med 4st infästningsskruvar eller komplettera ett vanligt handtag med en underläggsbricka 4285 eller liknande.
Det finns ett begränsat utbud med samma infästning som det befintliga ex. spanjoletthandtag 5652H eller 5656H
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
1 123abc skrev:
Hålet är för en sprint som spärrar handtaget i stängt läge, sprinten satt ofta i en "kedja".
Om handtaget gått sönder så måste det bytas ut mot ett nytt.
Då det gamla har 4st fästskruvar så medan nya har 2st så får man se vad som passar.
Om dörren är delbad så kan det nya passa rakt av beroende på i vilken halva spanjoletten sitter annars får man ta ur spanjoletten och kontrollera om ett modernt handtag passar.
Annars får man köpa ett handtag med 4st infästningsskruvar eller komplettera ett vanligt handtag med en underläggsbricka 4285 eller liknande.
Det finns ett begränsat utbud med samma infästning som det befintliga ex. spanjoletthandtag 5652H eller 5656H
Jag har ett precis likadant handtag som spruckit och behöver bytas ut. Hittar bara ersättningshandtag med två infästningsskruvar. Vet du vart jag får tag i nya likt originalet?

Edit: alltså precis samma handtag som TS i denna tråd
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag har ett precis likadant handtag som spruckit och behöver bytas ut. Hittar bara ersättningshandtag med två infästningsskruvar. Vet du vart jag får tag i nya likt originalet?

Edit: alltså precis samma handtag som TS i denna tråd
Då får du leta på loppmarknader då de handtagen inte tillverkas på många decennier, jag vet inte exakt när den nya standarden infördes (kanske borde kolla upp det) men hus tillverkade de senaste 50-åren har den nya fastsättningen med 2st skruvar.
Om det passar med den nya fastsättningen beror på dörren och spanjolettens konstruktion, finns det trä nog innan spanjoletten för att fästa handtaget? eller finns det hål i spanjoletten för den moderna infästningen?
Annars behövs en underläggsbricka men ibland kan det vara möjligt att anpassa befintlig spanjoletten eller att ordna en ny infästning för metriska skruvar.
Men då handtagets fästplatta skiljer så kan det synas märken efter det gamla handtaget.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.