Hej alla kunniga människor!

Jag behöver lite hjälp. Jag har tidigare sökt efter en hantverkare för att genomföra detta: http://www.byggahus.se/forum/byggma...projektet-bygga-innervagg-sla-ut-dorrhal.html men nu tänkte jag istället försöka mig på att göra det själv.

Kort sammanfattning: Jag ska göra ett dörrhål i en befintlig betongvägg. Väggen är inte bärande, ca 10cm tjock och av lättbetong tror jag. På ena sidan (kökssidan) är det betong ytterst men på vardagsrumssidan är det en tunnare spånskiva ytterst. Finns antagligen en elledning men inga vattenledningar i väggen.

Jag var och kikade när grannen slog ut hela väggen med slägga så det är görbart.

Vad är enklast att göra för att genomföra detta? Jag har frågat runt lite och fått olika svar:
  • borra upp hål längs med det tänkta dörrhålet och sedan slå ut det med slägga.
  • hyra borrhammare och hacka sönder betongen.
  • ?

Min tanke är att börja med att borra upp en mindre dörr, ca 60cm och sen slå ut med slägga. Därefter med lite mer precision borra/hacka ut lite extra så att totalmåttet blir 80cm brett. Detta tänkte jag göra från kökssidan för att hålla spånskivan i vardagsrummet så intakt som möjligt så jag kan såga till den snyggt när hålet är klart. Är det här ett olämpligt sätt att genomföra det på?

Vardagsrumssidan:
Photo 2013-12-13 17 25 18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kökssidan:
Photo 2013-12-13 17 25 49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen, hur ska jag få kanten snygg? Murburk? Sätta upp en smal gips/spånskiva? Gjuta? Jag vill inte ha dörrkarm då ingången till köket saknar dörrkarm och jag vill hålla det enhetligt.

Målbild kant:
Photo 2013-12-13 17 26 05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Jag är okunning inom området men ser det här som en möjligt att lära mig, så alla tips är välkomna.

Tack på förhand!
 
Såga med tigersåg med lämpligt blad
 
Om det är lättbetong klä in med plast hyr vinkelkap med diamantklinga och grovdammsugare så är det löst på någon timma och städning i evighet om man slarvar med inteckningen.
 
Jag skulle kört med tigersåg med blad för LB och fixat finishen med gipsspackel.

Netonnet säljer för övrigt ett tvåpack såna blad för 129, har kört med det i Leca och det verkar bra.

Edit: rita på väggen var hålet ska vara, borra ett hål i hörnet, sen är det bara att såga på. Förutsatt att det nu är lättbetong..
 
Redigerat:
Det sista jag hade tagit är nog vinkelslipen, snacka om att skaffa mer jobb.
 
Jag är lite rädd för att såga då jag har inte full koll på vart exakt elledningen är.

Kan kolla upp vart man kan hyra en tigersåg...men det behövs ganska långa blad förutsätter jag? Annars blir det svårt att få till...
 
Jula har tigersåg för 199kr. Den duger gott för enstaka arbeten
Fredrik
 
Tack för svaren. Planerar att påbörja arbetet i veckan så vi får se hur väl det kommer gå.

Ang. min andra frågeställning (hur få till kanterna på bästa sett) - har ni några tips där?
 
Tack!

Jag kommer nog skippa tigersågen, dels då jag är inte säker på vart jag har elledningen men även då jag inte ärhelt hundra på att det är lätt betong. Testar att borra håll med jämna mellanrum och försöka slå loss bitarna. Sen får vi se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.