Mitt enkla projekt med att byta några brädor på förrådet visar sig vara svårare än vad jag trodde. Upptäckte röta i dörrkarmen, och det är en gammal dörr så jag tänkte det är lika bra att byta hela dörren inkl karm. Men jag sprang på patrull när jag märket att min liggande panel ligger utanpå karmen. Hur ska jag kunna dreva den nya dörren? Måste jag antingen lyfta panelen (vilket inte är ett alternativ) eller kapa panelen och sätta foder runt nya dörren? Eller finns det ytterligare alternativ? Kommer inte åt från insidan heller då dörren sitter ända upp i taket där. På utsidan är det oxå ganska lågt till hängrännan. Kan man få till det på nåt snyggt sätt med foder?
 
  • Närbild på rötskada på dörrkarm med liggande panel som överlappar karmen i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liggande panel som överlappar en gammal dörrkarm, vilket komplicerar byte av dörr och karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dörrkarm och liggande panel vid utomhusdörr som visar röta och platsen där ny dörr ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en förrådsdörrkarm där en liggande panel överlappar karmen nära taket, vilket komplicerar dörrbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lundampere skrev:
Mitt enkla projekt med att byta några brädor på förrådet visar sig vara svårare än vad jag trodde. Upptäckte röta i dörrkarmen, och det är en gammal dörr så jag tänkte det är lika bra att byta hela dörren inkl karm. Men jag sprang på patrull när jag märket att min liggande panel ligger utanpå karmen. Hur ska jag kunna dreva den nya dörren? Måste jag antingen lyfta panelen (vilket inte är ett alternativ) eller kapa panelen och sätta foder runt nya dörren? Eller finns det ytterligare alternativ? Kommer inte åt från insidan heller då dörren sitter ända upp i taket där. På utsidan är det oxå ganska lågt till hängrännan. Kan man få till det på nåt snyggt sätt med foder?
Någon plåtslagare borde kunna göra det snyggt.
Annars får du sätta nytt foder och där det blir en spalt (mellan foder och dörrkarm så får du sätta en passbit och måla den (helst i samma färg som dörrkarmen)
Låt fodret över dörren (som blir rätt smal) gå ut en bit ca 4 cm på varje sida om fodret vid dörren så blir det snyggt.
 
Det enklaste är att använda drevband när den monteras.
Lägger man drevbanden i frysen innan de används så brukar det gå lättare då det tar längre tid innan dom sväller och i denna hettan så rekommenderar jag det starkt.
Vissa drevband sväller långsammare än andra och en del inte påstås inte svälla alls innan remsan dras av men de jag använt har svällt ändå.
Kom ihåg att skära hörnen samt lämna överlapp på den övre remsan som motsvarar utrymmet mellan karm och reglar om du fäster drevbandet på karmen, drevband kan fästas på karmen eller reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.