Hej, jag har läst tidigare trådar men det förklarar inte riktigt mitt problem eftersom de har andra gångjärn. Flyttade hit i Februari och är osäker på när felet uppstod. Inte tänkt på det tidigare.

Min ytterdörr är Diplomat och har Dolda gångjärn av märket Simonswek . Dörren glipar rätt mycket ovanför låsdelen.

Dörren tippar utåt ca 5 mm. Tillräckligt för att det ska dra mycket och ta in ljud utifrån. Har även Yale Doorman.

Hur justerar jag så dörren lutar inåt och blir mer lodrätt? Ska jag tänka på något när jag har Yale Doorman ?
 
  • Närbild av en dörr med dolda gångjärn av märket Simonswerk, som visar en glipa ovanför låsdelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ytterdörr med dolda gångjärn som glipar vid låsmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr som glipar vid övre låsdelen, visar på problem med justering av dolda gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på glipan mellan en ytterdörr och dörrkarmen, indikerande att dörren inte stänger tätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart ytterdörr med glipa vid övre delen nära låset, vilket indikerar justeringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn till ytterdörr med synlig glipa ovanför låset, behöver justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bild på hela dörren och karmen så syns vad problemet är.
 
1 123abc skrev:
Ta bild på hela dörren och karmen så syns vad problemet är.
Försökte men dörren är svart och då ser man inte skuggor och springor. Menar du utifrån eller inifrån?
 
1 123abc skrev:
Ta bild på hela dörren och karmen så syns vad problemet är.
 
  • Smal fönsterdörr halvt öppen med direkt solljus som lyser in, skor på golvet, kodlås på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern svart ytterdörr med smalt sidoljus, kodlås och handtag installerad i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När dörren är stängd, är dörrbladet utanför även på gångjärnssidan eller är det bara på låssidan?

Är du säker på att karmen är i lod?
 
Violina Violina skrev:
När dörren är stängd, är dörrbladet utanför även på gångjärnssidan eller är det bara på låssidan?

Är du säker på att karmen är i lod?
Lite på gänggärnsidan, typ 2 mm. Men betydligt mer på låssidan.
 
Är det solsidan dörren är monterad på så tror jag att den slagit sig. Kolla med något rakt på utsidan om dörren är kupad.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Lite på gänggärnsidan, typ 2 mm. Men betydligt mer på låssidan.
Och karmen är i lod?

Inte helt otippat att dörrbladet har slagit sig..

Utsätts det för mycket solljus?
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Och karmen är i lod?

Inte helt otippat att dörrbladet har slagit sig..

Utsätts det för mycket solljus?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det solsidan dörren är monterad på så tror jag att den slagit sig. Kolla med något rakt på utsidan om dörren är kupad.
Ja dörren utsätts för mycket solljus. Jag går köpa ett långt vattenpass och kontrollmäta lutningen på karmen samt kontrollera om dörren eventuellt slagit sig. Om dörren har slagit sig så kanske dörrtillverkaren kan ha garanti, problemet är ju att när vi köpte huset följde inga kvitton med på något. Jag får återkomma med mer svar :)
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Svarar även Matti.
Ja dörren utsätts för mycket solljus. Jag går köpa ett långt vattenpass och kontrollmäta lutningen på karmen samt kontrollera om dörren eventuellt slagit sig. Om dörren har slagit sig så kanske dörrtillverkaren kan ha garanti, problemet är ju att när vi köpte huset följde inga kvitton med på något. Jag får återkomma med mer svar :)
Beroende på tillverkare så brukar dom friskriver sig från mörka dörrar monterade i solljus
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Beroende på tillverkare så brukar dom friskriver sig från mörka dörrar monterade i solljus
Jag förstår. Så den egentliga lösningen om dörren slagit sig är en ny dörr alternativt tjockare gummilist? Men kan tänka mig en tjockare gummilist kan göra så dörren istället blir svårstängd.
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag förstår. Så den egentliga lösningen om dörren slagit sig är en ny dörr alternativt tjockare gummilist? Men kan tänka mig en tjockare gummilist kan göra så dörren istället blir svårstängd.
En ny dörr (i mörk kulör) löser inte problemet då den (med största sannolikhet) också kommer att slå sig..

Så precis som du säger är nog bästa (minst dåliga) lösningen att bara se till att den du har tätar bättre..
 
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag förstår. Så den egentliga lösningen om dörren slagit sig är en ny dörr alternativt tjockare gummilist? Men kan tänka mig en tjockare gummilist kan göra så dörren istället blir svårstängd.
Mörka dörrar är ett skit. Har du tur så går det tillbaka när insidan blir varmare än insidan igen till hösten
 
En tjockare tätningslist riskerar ge problem med ditt Yale Doorman p g a högre stängningstryck.
Kan du ge skugga med ett litet tak över dörren är det en alternativ lösning.
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.