Hejsan,

Har monterat dörrkarmen vänsterhängd fastän den är högerhängd, borde det egentligen göra någon skillnad? Nu kan dörren stängas men den delen av dörren som ska klicka i dörrkarmen missar med ca 1 cm....

Det finns inte utrymmet att justera dörren 1 cm åt något håll när den väl är stängd, så själva konstruktionen borde vara rätt känner man, men någonting verkar vara riktigt fel.

Har testat att justera dörrkarmen men kommer endast ned i 2/3 cm skillnad...


Dörren jag har är : http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra
 
Redigerat:
Dörrbladet uppochner?
 
Dörrbladet är själva dörren antar jag ( är väldigt ny på allt med bygg och hantverk )? Nej den är helt korrekt, att hänga den upp och ner skulle aldrig gå. Enda skillnaden jag såg med vänsterhängd kontra högerhängd skulle ju vara att allting blev vridet 180grader, vilket i sig inte borde göra någon skillnad öht?
 
Redigerat:
Är det inte läge att ringa en hantverkare snart? Detta är väl typ sjunde tråden med problem med din dörr.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
En bild är nog på sin plats.
 
Förlåt för så många trådar, försöker få allt att fungera trots mina dåliga kunskaper och vill gärna lära mig samtidigt.

Bild på hur dörren ser ut stängd ( ber om ursäkt för kvaliten, har endast en jättedålig kamera)
IMG013.jpg
Bild på hur det ser ut där dörren ska låsa sig
IMG014.jpg

Kunde inte fota just där problemet var för det var för mörkt och skulle inte synas, men ialf dörren missar hålet där den ska fästa på dörrkarmen med ca 1 cm ned, trots detta stänger sig dörren som den ska på alla andra ställen.

Att vända på hängningen skulle inte fungera då dörren skulle trilla rätt i golvet, dessutom är texten på dörren vid låset rättvänt just nu.
 
Redigerat:
Kan man verkligen vända hängning på en sån dörr med de gångjärnen
 
Du har väl satt upp karmen för brett?
 
Alltså jag kan ju justera karmen så det tätar runtomkring ännu mer, men avståndet som saknas är fortfarande ca 1 cm om än något mindre...
 
Tack för filen.

Jag har testat skruva lite som jag tänkte skulle göra det rätt, och har märkt några problem. Först så verkar överstycket vara något för långt, så att det t.o.m blir ett litet glapp i övre hörnet av dörren där man kan se rakt igenom ( den tätar alltså inte korrekt där ). Sedan så är den nedersta karmhylsan på andra sidan gångjärnen sönder ( var så när jag fick dörren ) , så det går inte att justera den korrekt och exakt.

Edit: Tror nu jag ser vad som kan vara problemet, tror det är för lite avstånd mellan karmen och regeln på ena sidan då den regeln är pyttelite sned, om man kollar på dörren när den stängs så ser man att glappet mellan dörr och nedre gångjärn är mindre än glappet mellan dörr och gångjärn på övre delen av dörren.
 
Redigerat:
Det ska vara luft mellan karm och regel på båda sidorna. Dörrkarmen hänger liksom bara i karmskruvarna/karmhylsorna. På ytterdörrar/fönster är det ett krav för att kunna dreva från båda hållen (1,5cm/sida brukar jag sikta på). Men jag skulle nog dreva även inomhus för att minska ljud.

Hur stort hål är det i väggen? om du har t.ex. en 9x21 dörr ska hålet i väggen (mellan reglarna) vara 900mmX2100mm.

Om en karmhylsa är trasig skulle jag nog ta ut karmen och stoppa in en ny (finns i olika längd så du får kolla att det verkar stämma). Om ett hål är för slitet för karmskruv är det bara att borra ett nytt Ø14mm hål en bit ifrån (ingen tänker på att det är några plastpluppar extra på den färdiga dörren)

Har du hylsor eller skruvar? Hylsor är att rekommendera då man kan skruva fram och tillbaks nästan hur mycket som helst utan att trähålet man borrat blir för stort/slitet.

I kort hur jag skulle montera en dörr (fritt från hjärtat så moment kan saknas, eller så kommer jag ihåg fel)), förutsättning att hålet är lagom stort om det är för litet skulle jag köpa en mindre dörr, är det för stort lägga på reglar, det finns som sagt olika långa karmhylsor och man vill ha ganska många gängor i ingrepp i karmen men samtidigt får den inte sticka ut i dörrhålet:
  1. borra Ø14mm hål i sidostyckena (4 på varje sida) och montera karmhylsor. Borra från den lackade sidan det spricker gärna när man går igenom alt. montera en offerbit med tving.
  2. ställa upp karmsidan med gångjärnen och justera så det är ca 1,5cm till väggen (om hålet är korrekt storlek annars får man kompensera).
  3. Ta fram vatten passet kolla att karmen inte lutar utåt eller inåt (från rummet sett) ***viktigt att det blir rakt, svårt att montera om då skruven gärna går in i dom gamla hålen*** och monterat skruvarna (dra åt). Förhoppningsvis lutar karmen inte inåt eller utåt från rummet nu, kontrollmät.
  4. Kolla att karmsidan är rak (vattenpass) inåt eller utåt i själva dörrhålet. Om inte kompensera mha karmhylsorna (lossa skruven först). Nu ska det vara rakt i båda riktningarna.
  5. häng på dörren.
  6. lägg in tröskel och överstycke.
  7. montera den andra karmsidan (lodrätt i båda riktningarna).
  8. stäng dörren och kolla var det blir glipor mellan dörr och karm (observera att ingen del av sidokarmstyckena ska vara i kontakt med väggen/reglarna).
  9. Nu börjar justerandet... om dörren verkar luta åt något håll justerar man med karmen som har gångjärn för att vrida upp dörren (karmhylsorna). Sen får du justera glipan mellan dörr och karm (låssidan) mha karmhylsorna.
  10. Jag har sett att man kan korsmäta för att kolla att karmen är vinkelrät men där tog min mentala förmåga slut och jag antar att jag har haft tur som inte har behövt det.

Kämpa på! Nästa gång dörr/fönster ska monteras kommer det gå dubbelt så fort.

Tröskeln förövrigt. Finns något att skruva den i? Tänk på att förborra (lika stort hål som sktuven, gängan tar i det nedanför) och försänka så den inte spricker.


Finns en del klipp att kika på (finns säkert mycket mer på Youtube)
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/13-montering-av-trafonster
 
Redigerat:
Edit: Kom precis på en sak... man skruvar nog ihop karmen (sido och överstycke) först har jag för mig. Men grundgrejen är att man fixerar endast gångjärnssidan först och hänger in dörren och därefter skruvar fast låssidan.
 
Är överstycket vågrätt?
Känns ju som ena karmen sitter högre upp än andra!?
Förutsatt att karmarna redan sitter lodrätt.
 
Nik206 skrev:
Känns ju som ena karmen sitter högre upp än andra!?
Förutsatt att karmarna redan sitter lodrätt.
I så fall borde ju dörröppningen bli mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.