Då man ska stänga dörren till ett rum, tar överkanten på dörren i, i överkant, så dörren inte går att stänga.
Jag som är okunnig funderar på om jag ska sandpappra överkanten på dörren där eller om det finns smartare sätt att lösa problemet, alltså så att dörren går att stänga utan våld. Med en annan typ av gångjärn vet jag att det finns något slags brytverktyg som kan användas i detta sammanhang men hur gör man med dessa gångjärn...?

Tacksam för hjälp!
 
  • Vit dörr monterad med synlig silverfärgad gångjärn och skruvar mot gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vitmålade lister i ett hörn där tak och vägg möts, med synliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MaxBackstrom skrev:
Då man ska stänga dörren till ett rum, tar överkanten på dörren i, i överkant, så dörren inte går att stänga.
Jag som är okunnig funderar på om jag ska sandpappra överkanten på dörren där eller om det finns smartare sätt att lösa problemet, alltså så att dörren går att stänga utan våld. Med en annan typ av gångjärn vet jag att det finns något slags brytverktyg som kan användas i detta sammanhang men hur gör man med dessa gångjärn...?

Tacksam för hjälp!
Kolla om det inte sitter justerskruvar i gångjärnen.
Brukar sitta en nerifrån och en uppifrån.

Kan kanske gå att knäcka gångjärnen lite för att få dörren att hänga ner lite.
 
  • Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
1) Kolla om det inte sitter justerskruvar i gångjärnen.
2) Kan kanske gå att knäcka gångjärnen lite för att få dörren att hänga ner lite.
1) Var?
2) Hur?
Försökte ladda upp en bild men ser inte att det lyckades. Ser ut att komma från företaget FISKARS.
 
Redigerat:
Om det är salningen eller dörrfodret som tar i dörren går det väl att montera ner dem och sätta dom rätt.
 
  • Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
M MaxBackstrom skrev:
1) Var?
2) Hur?
Försökte ladda upp en bild men det inte att det lyckades. Ser ut att komma från företaget FISKARS.
Övre gångjärn på en vit dörr, visande hur gångjärnet är monterat för diskussion om justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska den ner bör väl övre gångjärnet knäckas utåt och undre inåt.
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Ska den ner bör väl övre gångjärnet knäckas utåt och undre inåt.
Dina ord och bild ger mig mer förståelse. Vilket verktyg borde jag använda för att "knäcka"?
 
E
Testa att juistera Karmskruvarna som sitter på karmen till att börja med. Knäcka gångjärn är en sista utväg om absolut inget annat funkar. I ditt fall ska du juristera ut karmsidans överdel mot dörren. Detta görs med en t-nyckelm karmskruvarna hittat du bakom dom 4 täcklock som sitter på var sida karmen.
 
  • Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om det är salningen eller dörrfodret som tar i dörren går det väl att montera ner dem och sätta dom rätt.
Hmm, inget jag gjort själv nån gång. Är det lätt för en okunnig att "montera ner"och sätta rätt, tror du?
Salning vet jag inte vad det är och dörrfoder är ett ord, jag hört.
 
T tergo skrev:
det gångjärnet på bilden är justerbart i höjdled , det ser ut att finnas lite plats att sänka det
Safco Doors - Justering af indvendig dør - YouTube
Tack! Problemet löst!
Det man inte lärt sig innan ..
Det gick att sänka på översta gångjärnet, genom att dra ner (skruva in) översta skruven.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
PROBLEMET ÄR LÖST.

Lösningen kom via en länk till en video där en insexnyckel justerade i höjdled.

Tack för all snabb och god information!
Det här har vi levt med i något år och här får jag hjälp på en söndag, så blev det fixat!
Grymt bra, å ja é gla!
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.