Hej!

Är det någon som vet om det någonstans finns dörrar med måtten 204x72 x4 cm?

Bygghandlarna verkar inte ha. Blir det till att specialbeställa, och därigenom kan man säga bye bye till en dörr med tresiffrigt pris?
 
"Återbruk" etc kan ha begagnade dörrar i udda mått, kolla även tex blocket.
 
72 cm dörrblad antyder att det är en karm bredd 80. Köp en billig 8x21 massiv spegeldörr och kapa den lite på höjden. Finns ju risk att du får fräsa ur nytt för gångjärn och annat.
 
M
Är det med riktiga gångjärn som man lyfter på så har jag gabondörrar i fint skick, 3st 80 och 2st 70 som skall till tippen. Huset är byggt 1970 så det är den gamla standarden som är lite lägre än dagens.
Karmarna är itusågade bara dörrbladen finns och går att hämta i Lomma för den som är kvick.
 
Låter som måtten på en standard dörr 8x21
 
Standardmåtten på en M8x21 innerdörr är 725x2040 mm, 40 mm tjock. Måste du absolut ha den 720 mm bred så kan du kapa väck 5 mm på gångjärnssidan och stäm sedan ut nya "hål" för gångjärnen. Och välj isåfall en dörr med träkant så du kan måla den sen igen, en dörr med MDF-kant blir svårare att få snygg.
 
Jag kan meddela att även om de föregående dörrarna, som var 72 cm breda, tycktes fylla upp dörrhålet korrekt så passade dörrar med dagens 72,5 cm bred. Hur vete tusan för det är fortfarande, tycker jag, lika stor springa emellan...
 
Kanterna på dörren var kanske lite snedkapade och du mätte på den smala sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.