Hej!

Verkar vara minst fel att lägga tråden här, är ute efter att lära mig vad jag gjort för fel då dörrarna till friggeboden slagit sig så rejält som de gjort.

Vitmålad friggebod med dörr som har slagit sig och är sned med synliga Z-stag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första tanke, virkets fukthalt, då det blev liggandes i garaget någon vecka...
Det som förvirrar mig är att de rört sig åt motsatta håll, enkla dörrar av spontat virke med Z-stag på insidan (från nedre gångjärn upp till mitten).

Några förslag innan jag gör version 2?
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Hej!

Verkar vara minst fel att lägga tråden här, är ute efter att lära mig vad jag gjort för fel då dörrarna till friggeboden slagit sig så rejält som de gjort.

[bild]

Min första tanke, virkets fukthalt, då det blev liggandes i garaget någon vecka...
Det som förvirrar mig är att de rört sig åt motsatta håll, enkla dörrar av spontat virke med Z-stag på insidan (från nedre gångjärn upp till mitten).

Några förslag innan jag gör version 2?
Beror på virketskvalite och att det då vränger sig när det torkar, svårt att få det bra utan att ha virke som är mer formstabilt.
Dom har inte slagit sig åt olika håll...bara det att gångjärnen sitter I olika kanter.
 
@larsbj menade att en har dragit sig inåt där Z-staget är i överkant och det andra utåt. Med tanke på att de inte ens säljer plana plywoodskivor här (vad jag sett) så är det nog kört då, får köra på nödlösningen med låsning som tvingar de att se plana ut!
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
@larsbj menade att en har dragit sig inåt där Z-staget är i överkant och det andra utåt. Med tanke på att de inte ens säljer plana plywoodskivor här (vad jag sett) så är det nog kört då, får köra på nödlösningen med låsning som tvingar de att se plana ut!
Vridning har inte med z-staget att göra, utan beror på att brädor alltid skruvar sig åt samma håll.
Din båda dörrar har slagit sig åt samma håll.

Du får göra en stadig ram.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Virke vrider sig när det torkar. För att förhindra det föreslår jag att Du låser dörrarna med nån typ av spanjolettlås eller krokar som håller fast dörren både upptill och nertill i låst läge. En lodrät 45x21 i vinkel på ytterbrädorna skulle hindra dörren att böja sig när den torkar
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
spanjolettlås får bli lösningen, precis som du är inne på ÅkeSun (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.