Hej. Jag har dörrar, garderobsdörrar och luckor som har en spänd halvtjock plastfilm över sig som sista finish. Plastfilmen har ett träimmitations mönster lettrad på sig. Dvs den har ett tredimmensionellt mönster intryckt i sig med som resulterar i en ojämn trälik yta.
Plastfilm spänns över dörrbladet och viks över kanten, den övervikta delen limmas. Det blir lite som att ha spännpapp i taket, väldigt slätt bortsett från lettringen då.
Nu är det så att vi vill eventuellt måla dessa. Under plastfilmen är det grovslipad masonit som har råkar och ränder efter den grova slipningen. Min första tanke är att riva bort plasten, men jag har aldrig målat på masonit så jag vet inte om det blir bra, och det blir massa jobb med. så nu undrar jag om ni tror det går att måla med bra resultat direkt på plasten? Tror ni det skulle hålla? Som spackel för att ta bort lettringen kan man kanske använda latexfog? förslag och tankar uppskattas :)
 
Redigerat:
Målning direkt på plasten kommer inte att bli bra. Färgen kommer inte att fästa särskilt bra. Du är nog så illa tvungen att ta bort den. Går den att avlägsna utan att lämna limrester är arbetet inte så betungande. Kanske kan du slipa masoniten jämn. Annars spacklar du med snickerispackel och slipar. Latexfox ska inte användas för att fylla i ojämnheter på en stum yta. Dess fördel är att den är elastisk.
 
Tack för svar!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.