Hej alla,

Jag och min sambo bor i en sekelskifteslägenhet från 1904 på Kungsholmen i Stockholm. Lägenheten är hyfsat välbevarad, dvs alla trägolv är intakta (vitsåpade - grå ton), utom köksgolvet som är lackat. Alla foder kring dörrar och fönster, lister (utom i köket) och socklar är också bevarade samt stuckatur och takrosetter. det finns också en ganska rolig utsmyckningsdetalj kvar i hallen, på samma höjd som de stora dörrarna finns en liten fin list. Alla dörrar är också original men vissa av dem har fått ett tillskott av väl fastsatt masonit framför speglarna. Till min förtjusning hade lägenheten inte heller försetts med den förhatliga öppna planlösningen som många stackars sekelskifteslägenheter får genomgå idag.

Det är bl.a. masoniten jag undrar över.

Jag har nu börjat ta bort masoniten och spikarna och är klar med en dörr. Det sitter dock kvar lite masonit på vissa känsligare delar av dörren och jag undrar om någon av er har några bra tips om hur man får bort masonitlämningarna utan att skada dörren.

Jag undrar också om man måste ta bort all färg eller om det går bra att bara skrapa bort lös färg, måste man göra något åt kvisthål? Går det att använda snickerispackel till spikhålen eller använder man något annat? I vissa hörn går inte träet helt ihop, vad kan man göra åt det? Finns det någon särskild färgsort man borde måla med, eller kan jag exvis köpa jotuns snickerifärg?

Jag undrar ytterligare en sak,

Badrummet är väldigt litet, 3m*80cm, alltså inrymt i en gammal klädkammare. Här är centimetrarna viktiga. Om det bara kunde bli 10 cm bredare så skulle badrummet antagligen kännas mycket större. Badrummet angränsar till hallen och delar alltså vägg med hallen. Väggen är inte bärande (de bärande väggarna i lägenheten är 50 cm tjocka), jag tror att väggen består av halm och någon sorts leraktig fyllning. Väggen är alla gånger 25 cm tjock. Är det dumt att stjäla/riva lite av väggen för att få ett bredare badrum (alltså från badrummets insida). Jag kommer givetvis att bevara dörrfodret och sätta dit det igen. Hoppas att ni förstår hur jag menade. Det kanske är en omöjlighet att halvriva väggar?

Kanske borde jag lägga upp bilder så att ni kan se.

Hoppas verkligen på svar.
 
Jag ser att jag har frågat ganska mycket i inlägget, men är det verkligen ingen som har några tips gällande masoniten?
 
Det är lite svårt att ge råd utan bild. Men om det inte är så mycket masonite kvar kanske man kan blöta upp den. Dörren borde tåla vatten och masoniten blir mjukare.

Eller var masoniten både limmad och spikad så det är därför den sitter kvar? En vass hovtång är bra at ta ut spiken med och är masoniten inte limmad brukar man få bort den då.

Angående färgen så bör dörrarna vara målade med linoljefärg (om masoniten suttit på ett tag) och då behöver du bara skrapa bort det som sitter löst och sedan slipa och måla med ny linoljefärg. Jag tycker du ska köpa riktigt linoljefärg för det blir snyggast. Måla tunnt tunnt så profilerna ändå framträder tydligt. Man behöver inte späda linoljefärg med balsamterpentin utan kan måla helt ospädd...då slipper du massa lukt i lägenheten om ni målar där.
 
Angående hålen så kan man laga med lioljekitt om man vill vara riktigt traditionell...annars funkar vanligt snickerispackel bra oxå. Det torkar snabbare. Kvisthål ska schellackas men om dörren redan är målad är det troligen redan gjort och då behöver man inte göra det igen. Du ser om kvistarna blödit igenom färgen. ISåfall kanske det behövs mer schellack.
 
Tack så mycket för ditt svar! Jag vill ju att det ska bli rätt...

Masoniten var både limmad och spikad. Spikarna har jag fått bort, men på vissa ställen har masoniten fastnat - tyvärr just i profilerna. Jag ska testa att pilla bort så mycket som möjligt och tvätta.

Färgen som satt under masoniten är gröngulaktig på sovrumsdörren (eller lilla rummet som det verkade kallas) och senapsgulaktig på badrumsdörren (klädkammare med ingång från hallen) Man kan pilla loss ganska stora färgsjok från dörrarna och på baksidan av flagan ser det lite kritaktigt ut... har läst här i forumet om färg som kritar sig, vet dock inte vad det kan innebära för just mina dörrar?
 
Jag ska försöka hinna med att lägga in bilder på dörrarna imorgon.
 
Det är nog tyvärr bara att slipa ner resterna av masoniten.

Att riva halva väggen är nog svårt. Slutar antagligen med att hela väggen trillar ner.
Är det kanske en tegelvägg med puts på vassmatta? Isåfall går den garanterat inte att halvera.
Enda alternativet är antagligen att riva ner den och bygga en ny tunnare vägg.

Edit: hände saker medans jag skrev.
 
Nu när jag tänker lite så är det nog tegel i den väggen också. För när vi borrade upp en skohylla så vill jag minnas att borrdammet var orange = tegel. Jag tror dock att det måste finnas ett lager halm också - när vi bytte till säkerhetsdörrar (vilket var ett halvt helgerån) så såg jag halmrör där fodren tagits bort runt våra ytterdörrar.

Nu har det visat sig att vi inte får något rot-avdrag för den sabla ytterdörren heller.
 
Xixi skrev:
Nu när jag tänker lite så är det nog tegel i den väggen också. För när vi borrade upp en skohylla så vill jag minnas att borrdammet var orange = tegel. Jag tror dock att det måste finnas ett lager halm också - när vi bytte till säkerhetsdörrar (vilket var ett halvt helgerån) så såg jag halmrör där fodren tagits bort runt våra ytterdörrar.

Nu har det visat sig att vi inte får något rot-avdrag för den sabla ytterdörren heller.
Halmrör = vassmatta.
Sitter där för att putsen skall ha något att fästa på. En sorts armering om man så vill.
Men visst. någon cm till blir det om ni knackar ner putsen ;)
Räkna bara inte med att det skall vara en snygg prydlig tegelmur bakom...
 
Krawk skrev:
Halmrör = vassmatta.
Sitter där för att putsen skall ha något att fästa på. En sorts armering om man så vill.
Men visst. någon cm till blir det om ni knackar ner putsen ;)
Räkna bara inte med att det skall vara en snygg prydlig tegelmur bakom...
Haha, jo tack, det var ganska intressant att borra upp platt-tv:n på väggen. Ibland var det stenhårt och ibland gick borren rak in i väggen.

Med vårt lilla badrum så behövs varje liten cm, jag börjar dock inse att det nog inte var en så god idé från min sida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.