Riskerar härmed att idiotförklara mig själv:
Monterade precis upp en ny innedörr inköpt från Byggmax, och insåg att jag öppnar dörren när jag drar handtaget uppåt!!
Vad gjorde jag för fel? Följde inte med ngn instruktion med dörren..

SKall ta en fredagsöl o fundera lite nu.. ;)
 
Insåg att det går dra ut själva låskolven och vända på den, vände sedan på hela låskistan, och då kan jag öppna med handtaget neråt.. Fast då är ju handtaget över låset! Så skall det ju inte vara?
 
Utan att ha sett dörren så riskerar ja att idiotförklara mig, men du kan inte vända på dörren? Dvs du har monterat den upp-och-ned?
 
Vänder jag på den blir det ju samma fenomen, handtaget över låset?!
 
Har oxå nu insett att det blir samma fel oavsätt höger eller vänsterhängd.. Skall verkligen handtaget vara Överst? Det är det inte på mina befintliga dörrar.
 
På våra dörrar (inte byggmax) så är handtaget ovanför låset.

Men jag håller med skerfe, öppnas dörren när du drar handtaget uppåt så är dörren monterad upp-och-ner. :)
 
20:55 Jo, men jag ville ju ha handtaget under låset, alltså hade jag enligt min mening inte installerat dörren upponer! :p

23:14 Har nu bytt 7 st dörrar, och fått dit alla handtag. Är hittills nöjd, blir ju mycket trevligare med nya fräscha dörrar, bort med de gulnade gamla eländena. Kan fortfarande inte riktigt förlika mig med låsen under handtagen, var till o med tvungen o ringa mina föräldrar och kolla med dem, och även de har låsen över.
 
Redigerat:
Innedörrar= handtag ovanför låset...så har det varit bra länge.
Ytterdörrar=handtag nedanför låset.

Varför det är så har jag aldrig tänkt på...men kanske nån vet.
 
Tja, mitt hus byggdes 79, föräldrarnas 74, så ngn gång på 80-talet antar jag då att man ändrade detta av ngn anledning..

Jag var mäkta irriterad inatt när jag från sängen skulle sträcka mig för att öppna dörren för att släppa ut katten, och insåg att jag måste riskera att trilla ur sängen för att nu kunna öppna dörren från sängliggande läge. Handtaget är ju 10 cm högre upp, och aningen längre ifrån!
 
Handtaget brukar vara ovanför låset. Vänd dörren så det blir rätt sedan kan du ta tag i kolven och dra ut det och vrida runt 180 ° så dörren går att stänga. Om det ändå inte funkar så vänd på låskistan men det blir samma sak som att vända på kolven. Det är därför man har det funktionen.
 
Jo, problemet är ju löst, ned handtaget uppåt.
Jag var precis inne hos grannen som har ett äldre hus med massiva trädörrar. Han hade oxå handtaget uppåt.
Troligen har ngn på 70-talet fått för sig att handtagen inne skall vara neråt, och sedan har man ändrat sig igen och åter börjat med handtagen uppåt inomhus.
Om någon vet historien bakom vore det ju trevligt att veta varför man gjort på detta sättet, annars är tråden avslutad. :)
Jag började alltså med att sätta dörrarna upponer, pga att jag trodde att handtagen skulle vara neråt.
 
Angående vilket år det ändrades så bor morsan i ett hus från -67 och där är det på det "nya" sättet (originaldörrarna).

Så det kanske var någon gång i början på 60-talet det ändrades?
 
~46 handtaget ovanför låset på alla dörrrar utom ytterdörren.
 
samma här huset byggt 46 handtaget ovanför låset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.