Jag var och tittade en gång när de byggde en vinkällare till ett fint (dyrt) hus. En sak som jag reagerade på var att det skulle vara tvättad makadam (eller den mer avrundade modellen) på golvet. Cirka 20 cm. Detta i fall man tappade en flaska som i så fall ramlade någorlunda mjukt.
 
Hmm... Jag får leva med risken tror jag, utan makadam. Visst, det kanske är sakfel att göra något annat men makadam känns inte så kul. Inte med den stilen jag någorlunda tänkt mig. :)
 
Jag klurar själv på inredning till en sådan! Här är några länkar med läckra exempel som jag är lite småsugen på!

http://www.af-snickeri.com/vinstall.htm
http://www.vinopbevaring.com/
http://www.stratsplace.com/cellaralbum.html
http://www.1cru.se/vinkallarritning.htm

Min blivande vinkällare kommer bli som ett litet L, Ska slå ihop en liten toalett, en hallstump o ett matförråd. Så det kommer bli rätt så stort, men samtidigt ganska smalt. Rummet är redan nu utrustat med kylaggregat, så jag kan temperera det med.
Jag skulle gärna vilja ha tegelväggar, så jag tänkte se om man kunde hitta såna där tunna fuskisar o se hur de känns, ska även försöka få till ett valv med, tror det kan bli en trevlig källarkänsla då!
Golv har jag heller inte bestämt än, "rätt" golv är nån sorts sand,men det blir nog någon form av sten, gärna stora bitar, jag får väl hålla hårt i flaskorna så jag inte tappar dem istället. Ska även försöka få plats med ett litet bord o ett par stolar för mysig provsmakning.
Dörr har jag inte ens börjat titta på än, men någon glasdörr blir det inte iaf! Vill inte att det ska synas utifrån vad som gömmer sig där bakom. :) Sen tror jag nog att vinet mår bättre av ett mörkare/jämnare klimat, kanske overkill, men varför chansa?

Hur ser det ut där du vill ha din källare? Vad ska du använda den till? Ja vin såklart, men bara förvaring eller vill du kunna sitta o ta dig ett glas med? För o skryta med kanske? Vad har du för budget?

Lycka till o posta gärna fler tips o bilder!
 
Lite vägval där ...
Sanden på golvet håller luftfuktigheten (i källare) jämnare, men stenen på golvet håller temperaturen jämnare ...
Så man får nog välja golv efter vilken typ av väggar man har
 
El Gringo skrev:
J
Dörr har jag inte ens börjat titta på än, men någon glasdörr blir det inte iaf! Vill inte att det ska synas utifrån vad som gömmer sig där bakom. :) Sen tror jag nog att vinet mår bättre av ett mörkare/jämnare klimat, kanske overkill, men varför chansa?

Hur ser det ut där du vill ha din källare? Vad ska du använda den till? Ja vin såklart, men bara förvaring eller vill du kunna sitta o ta dig ett glas med? För o skryta med kanske? Vad har du för budget?

Lycka till o posta gärna fler tips o bilder!
Det blir nog en sån glasdörr jag länkade till. Kan helt enkelt inte komma på nåt annat som jag tror passar "min" stil.

Tänkte ha den till förvaring av vin (eh?) :) ev två små stolar, sen kan det till viss del kallas "skrytfaktor" om man vill kalla det så, jag vill kalla det för en del av inredningen och jag vill att vinförvaringen ska bli en vacker del av vardagsrummet nere. Det blir ju inte så stort, ungefär 2x3 meter är det under trappen men då är det ju vissa delar som har begränsad takhöjd, utrymmet under trappen är nedsänkt 1 meter ungefär. Funderar just nu på att sno en halvmeter till av vardagsrummet. Skulle få plats med massor av mer vin då. Skulle bli en hel vägg till att förvara på.

Tanken är att jag förlänger vinrummet en halvmeter in mot vardagsrummet gentemot "hålet". På så vis får jag en hel vägg mot vardagsrummet att förvara på. Ingång blir då bredvid trappuppgången.
 
  • 2008-06-27 (6).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sedan har man lite att fundera över ifall man bygger i en inomhusdel i ett boendeutrymmet eller i någon form av ekonomibyggnad för den RF% man i regel vill ha för vinerna är ibland i samma nivå som man av andra skäl skaffar avfuktare för när det gäller att undvika skador i sin fastighet...hur löser man detta tro?

Vänligen

TMC
 
Viktigast som jag förstått det är att det inte för för ljust. Fuktigheten är viktig men likaså där har jag "hört" att det viktigaste är att det inte är extremt torrt. Om man ska vara riktigt seriös lär det behövas att man klär in väggar och tak och golv med något folieliknande och sedan har något som styr både fukthalt och temperatur. Så långt har jag inte tänkt att gå i det första stadiet.
Återigen, som jag hört, så räcker det med att temperaturen är någorlunda sval vid förvaringen.
 
Kanske en bastudörr kan vara något om du inte vill ha en så dyr dörr? Men det är väl inte lika coolt förstås...

/Elin
 
kloka_elin skrev:
Kanske en bastudörr kan vara något om du inte vill ha en så dyr dörr? Men det är väl inte lika coolt förstås...

/Elin
Funderade jag mycket länge på och letade efter någon som skulle passa. Men nej, hittade ingen som kändes rätt...

Har nu beställt en http://www.dooria.se/core/special/dooria/pop_prod.aspx?prodID=365 med gråtonat glas.
 
imported_Anders_S skrev:
Funderade jag mycket länge på och letade efter någon som skulle passa. Men nej, hittade ingen som kändes rätt...

Har nu beställt en [länk] med gråtonat glas.
Hej Anders. Ha en täckt dörr, det ska vara mörkt där vinet förvaras. Hur stor blir vinkällaren och ungefär hur många flaskor tänker du ha där ?
 
Det blir ganska mörkt (tillräckligt?). Glasen är tonade och det finns inget fönster. Hur många flaskor det blir är inte bestämt. Det enda jag bestämt är att påbörja en hitintills outforskad hobby. Vi får se vad den utvecklar sig till invändigt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.