Tja!

Nu när storstädningen av utrymmet under trappan äntligen är igång så tänkte jag passa på att få fixat den sablans dörröppningen som jag brukar slå mig sönder och samman på.

Liten vit dörröppning under en trappa med synlig del av inre utrymme och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes så är nuvarande dörr onödigt liten, så detta vill jag åtgärda.
Det finns plats för ett dörrblad på ca 130cm och jag vill utnyttja varje millimeter.
De färdiga lösningar jag kikat på är på sin höjd 110cm totalhöjd och kostar en rejäl slant.


Jag funderar därför på om man kunnat ta en vanlig formpressad dörr, billigaste tänkbara och bara kapa till rätt längd. Har även överhandsfräs för gångjärnen.

Frågan är bara hur man löser det lättast? Som jag förstått det så sitter det en tunn träram innanför mdfen i dörren och sedan kartong innanför detta. Om jag kapar den så tappar jag en del av ramen och jag vill helst inte måla om allt. Räcker det att limma med typ PL400 och trycka upp en regelbit?
 
Hej, ja det räcker.
Efter att du kapat dörren kan du lätt peta undan pappret lite för att ge plats och sen limma in en list eller regel.
Om ramen kring dörren är i MDF (T ex Swedoor) behöver du limma in en förstärkning att skruva gångjärnen i också.
 
Det gick fint!

Men tidskrävande, herre min skapare.

Renoverad hall med nytt trägolv och trappa, vit dörr under trappstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ati och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det hade ju fått plats en bredare dörr. Hur ska man kunna komma in med rullstol?
 
  • Haha
Freddedan
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det hade ju fått plats en bredare dörr. Hur ska man kunna komma in med rullstol?
Jag vet inte om du är seriös eller ej :thinking:

Men bredare dörr behövs inte och en rullstol hade inte gått in där i vilket fall ;)
 
Just det, gillar ni när saker är genomtänkta med precision på ett helt annan nivå?
 
 
  • Gilla
Erik1111 och 3 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[video]
:cool:
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Planerat eller tur??
Snyggt hur som helst.
 
fgo fgo skrev:
Planerat eller tur??
Snyggt hur som helst.
En kombination! Tanken slog mig igår, gick och mätte på en annan dörr jag bytt och konstaterade att det skulle gå om jag slänger på en ny gipsskiva på väggen. Så valet föll lätt, gips it is! :D
 
Nu till steg 2. Allt har flutit på så bra som det kunnat.

Sambon hade åsikter om trappan och som den goda man man är så lyssnade jag blint och gjorde som jag blev tillsagd.

Nu har dock en ny utmaning uppdagats!
Gipsad undersida av trappa och dörr med tät passning mot karm, redo för spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hon önskade var att undersidan av trappan skulle bli slät så där är gipsat nu. Som synes så är passformen mot karmen klockren varpå jag överväger en foderlös lösning på dörren!

Har kikat lite på ekstrands dold karm lösning och det ser halvt om halvt ut som en vanlig karm med en nedsänkning i ytterkant för spackelremsa. Nu tänker jag varesig byta ut dörren eller spendera de 4k som de tar för sin lösning.

Vad tror ni om att göra en egen nedsänkning (1-2mm) samt skjuta på en listbit (för extra remsmaterial) och helt enkelt spackla ihop allt? :thinking:
 
Inser att jag glömt ladda upp en bild på det färdiga resultatet, såhär blev det (y)

Vit inbyggd garderobsdörr med silverhandtag i ett rum med lutande tak och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.