Vad skall man egentligen ha för dörr till en bastu ute som bara värms vid användning?
Kallförrådsdörr eller varmförrådsdörr eller något helt annat? Vad har ni andra?
 
Jag har en vanlig oisolerade friggebodar dörr med ett litet fönster. Men har isolerat bastun men inte taket för bästa ångan:) bor i Norrland så har eldat den i -30 å inga problem å få bra ånga + att jag har golvet byggt som en terass med inga glipor bara under laven ca 1cm glipor så det blir bättre luft i bastun:) å mellan bastu å omklädningsrum har jag glasdörr:)
 
Har inte tänkt på att taket skall vara oisolerat, men det låter ju logiskt. Har du isolerat golvet något?
 
j-o75 skrev:
Har inte tänkt på att taket skall vara oisolerat, men det låter ju logiskt. Har du isolerat golvet något?
Har endå plast/alupapp inne i bastun väggar och tak Ne ingen isolering i golv.
 
Går det inte åt en ganska kraftig kamin då när det är kallt eller funkar det ändå?
 
Bättre å ta en lite kraftigare kamin änn den man räknar ut:)
 
Går man direkt in i bastun genom den dörren eller finns det någon typ av förkammare?
 
j-o75 skrev:
Går man direkt in i bastun genom den dörren eller finns det någon typ av förkammare?
Har en förkammare i bastun å tillbastun har jag härdad glasdörr:)
 
En bekant som är finne, och som byggt ett antal bastus, använder en "Kallförrådsdörr" till förkammaren och sedan en vanlig bastudörr från kammaren till bastun.

Isolering i taket, men inte någon annanstans.

Detta är dock en "timmrad" bastu, men man kanske inte skall kalla den timrad när den är byggd av.. tror det är 45x95 i väggarna eller vad det är.

Dvs ingen folie, eller isolering i väggarna.
 
Folie ställer nog till mer än vad det ger på en utebastu, men det känns som rätt tunna väggar, fast det kanske inte gör något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.