Hej
Vi ska byta dörren ut till punchverandan (alltså den mellan huset och verandan), som idag är någon sorts ombyggd gammal dör som fått 60-tals-stuk med glas på sidan om, ända ner till golvet. Vi ska byta till en pardörr i gammal stil (huset är från 1890). Men vi kan inte bestämma oss för om det ska vara en fönsterdörr eller ytterdörr. Och hur mycket glas det ska vara.

Vad brukar man ha till en punchveranda? Är det någon som har sin originaldörr kvar?

Mycket glas? Lite glas? Om vi sätter en dörr med mycket glas blir ju alla väggar i verandan glasprydda, blir det för mycket? Eller är det kanske en fördel att se mycket av verandan inifrån?

Och ytterdörr eller fönsterdörr? Fördelen med fönsterdörren är ju så klart att den är väsentligt mycket billigare, men är det kanske vanligare - och snyggare - med en mer robust ytterdörr (kanske inte minst för att man från början nyttjade verandan som huvudingång)? Då blir ju också kontrasten till verandan i övrigt större, vilket kanske är snyggt? Eller????

Vi vet ingenting just nu, och vi måste bestämma oss rätt snabbt, för när vi börjar bygga till huset måste vi nyttja verandan som ingång, och då måste vi först byta dörren. Snälla hjälp!
 
gamla-fnster-som-nya.html

Här kommer några bilder också.
 
jag tycker nog en fönsterdörr, om inte verandan permanent ska användas som ingång. Jag skulle gärna sett en lockpanel på utsidan av verandan oxå... Hade blivit så nätt och så passar det mer ihop med de sirliga spröjsen, och stolparna hade kommit fram mer. Ok, OT men ändå =)

det finns en tråd på proveniens som har massor med bilder på verandor, det är en kille i skåne som gått och fotat.
http://proveniens.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=a5ef5c8c-f8a5-4a48-97a8-f9ac491ce3d0

läckert med all snickarglädje, som små juveler på husen! Pimp da crib a la 1809.
 
lavin, jag har tittat och tittat men ser ingenting annat än lockpanel på den verandan?

lillasmultron: Vi har köpt en parfönsterdörr med dubbelspanjolett till vår balkong. Den är otroligt vacker och jag är jättenöjd. Dock har vi "gustavianska fönster" (tre rutor i varje båge) vilket gör det enkelt, det blir ju likadant i dörren.

Jag skulle kunna tänka mig en dörr som påminner om den här, en innerdörr med enkla glasrutor i, kanske som når ännu längre ner:
http://www.byggigen.se/search/Show.aspx?ID=22826721
 
Tack för svar och länkar.

Fönsterdörr säger ni, ja maken är ju mest inne på det också. Dock blev jag väldigt förtjust i dörren på byggigen. Så du tycker alltså helt utan spröjs? Dvs att det blir för mycket med spröjs i dörren också?
 
Var fick ni tag på pardörren med "fönster" !!?? har letat och sett i en tidning men gått bet. Vi har ett kopplat fönster som skall väck och där kan man sätta en dörr.
 
Kan bara säga som Gafsan: Var fick ni tag på pardörren med "fönster" !!?? har letat ...men gått bet.
 
Den här har vi i vår veranda, fast vitmålad!
 
  • Sjökvist.jpg
Frågar ni mig?
Vi beställde den via Bröderna Larssons snickeri i Åmsele. Vi fick den efter våra egna mått och önskningar på hur den skulle se ut med fönstren, med genomgående spröjs och grundmålad i linoljefärg. Om ni har Gård och torp nr 5 2008 kan ni se en nästan likadan på sidan 52, men vi har med dubbelspanjolett så att man kan öppna båda dörrbladen samtidigt.

Men jag förstår inte varför det skulle vara svårt att hitta det? Alla leverantörer vi begärde offert ifrån kunde leverera en sådan, och det finns ju även hos större företag typ allmogesnickerier, rm och dylika företag.


lillasmultron: Jag tror att det blir lite "renare" med en dörr utan spröjs om den ser ut ungefär som den från byggigen.
 
Redigerat:
Rackarns, menar naturligtvis lockläkt istället för lockpanel. Och gärna en läkt med en liten profil. Det beror ju lite på också hur trät ser ut på gavlarna, om det nu inte är murat hela vägen opp.
 
Jag förstod nästan att du menade det, men jag var tvungen att fråga. :) Jag älskar lockläktpanel! Men helst av den äldre sorten med bred panel och lite liv i fasaden. I och för sig gillar jag lockpanelen på den här verandan, jag skulle nästan kunna tänka mig att det kan bli oroligt med en locklistpanel.
 
Beg. glasade pardörrar är dyra.
Nacka Byggnadsvård har en nytillverkad pardörr som ser trevlig ut.
Tyckte själv den var "dyr" och köpte en beg via byggigensidan (Resin Wood var det visst). Den var något billigare än en ny, saknade glas på ena dörren och krävde en himla massa arbete. När den var klar hade den slagit sig så den inte funkade längre. Med facit i hand...
 
Jo, det är nog inte så svårt om man i samma veva beställer fönster mm men om man sitter med fönster/letar lokalt efter begagnat då tar det nog tid, kanske skall man sikta in sig på nytillverkat ändå, och visst då blir problemet lätt, men så är det ju man betalar ju för att slippa problemet, men missar sedan ytterligare en liten bit autencitet.

Snurres dörr är ju riktigt fin, skulle gärna haft sådana rutor i verandan med...
 
För vår del ska den ju in i en tillbyggnad, och dessutom vill vi båda ha välisolerade ytterdörrar. Det blir tillräckligt kallt av att dörren består av till största delen glas. Så är det att bo mitt i Lappland... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.