Hej,

En av min lyxiga laster är att jag försöker hålla garaget (läs verkstaden, det var läge sen man kunde köra in bilen) varmt även under vintern. Det har inte gått att hålla topp temperatur nu när det droppar till under -10 på nätterna här men ändå. Dock så såg jag nu på morgonen att den lilla dörren på baksidan av garaget har slagit sig på något sätt, en rejäl springa mellan dörr och karm på nedersta delen.

Nån som har något tips på hur jag kan lista ut om det är dörren eller karmen som slagit sig? (och hur man enklast åtgärdar det, snabbfullösningar är välkomna då det förväntas vara rejält kallt även närmaste tiden)

Gapslag från en dörr till en garageverkstad med synlig springa längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Ivar
 
Testa att lägga en rätskiva på dörren i alla olika vinklar så ser du om den är skev!
 
Tomture61
Oftast är det karmen som kan drabbas av en förändrad form .
Från utsidan har man kallt , från insidan är det varmt + ev fuktigare än utanför .
Slutar med att trät i karmen böjer sig .
Dörren är uppbyggd av flera lager och har oftast en plåtskiva i sig , så den är mer flexibel ang olika klimat .

Finns tätningslister med olika dimension att köpa (inte på ICA)

https://www.kuntze.se/produkt/p-list-cellgummi-självhäftande/
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Oftast är det karmen som kan drabbas av en förändrad form .
Från utsidan har man kallt , från insidan är det varmt + ev fuktigare än utanför .
Slutar med att trät i karmen böjer sig .
Dörren är uppbyggd av flera lager och har oftast en plåtskiva i sig , så den är mer flexibel ang olika klimat .

Finns tätningslister med olika dimension att köpa (inte på ICA)

[länk]
Ha, ibland har man tur. Min största rätskiva funkade precis att få in i dörrhålet. Dörren i sig ser ok ut, karmen verkar dock ha en utbuktning vid låsmekanismen.

Hittade även lite gammal tätningslist som jag kladdade på nu, behövde dock sätta både på dörren och karmen för att det inte skulle bli en ljusglipa. Gissar på att det är nästan en cm glipa där det är som värst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.