Hej

Jag har en dörr som tar i i överkant. Det är en glipa i underkant. Hur kan jag justera den?Några av de numrerade skruvarna antar jag men vilka?
 
  • Stängd vit dörr med synlig glipa vid golvet och dörr som tar i överkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överkant av en dörr som gnider mot karmen, med synlig glipa vid dörrbottnen, och fokus på justeringsskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dörr som är stängd där det finns en glipa i underkant och dörrkarmen, synlig golvlister och plint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överkant på en dörrkarm med synlig glipa som indikerar justeringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr monterad i karm med numrerade skruvar på gångjärnet, markerade för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innerdörr med gångjärn och markerade skruvar (6, 7, 8, 9, 10) på vitmålad dörrkarm, glipa vid tröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan börja med att skruva åt alla skruvarna och se så att(framförallt de övre) inte är lösa. Då hänger ju dörren ner.

Annars får man väl justera karmen. om nu inte ett gångjärn är helt demolerat förstås.
 
Det går att justera dörren i höjdled med skruvarna, men inte i sidled.
Börja med att kontrollera att karmen är lodrät på båda sidorna. Om den inte är det justera karmen tills den blir det. Om karmen är i lod så behöver du rikta gångjärnen med en gångjärnsriktare. då behöver du knäcka in det övre gångjärnet en liten bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.