Efter att jag googlat fick jag fram den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/doerrkarm-svaeller-efter-montering.422286/

Jag har bott i tidigare i samma lägenhet i över 20 år och nu i 10 och bor jag i en bostadsrätt. Jag har aldrig varit med om att dörrar sväller. Men för två år sedan bytte vi alla fyra inomhusdörrar i vår lägenhet. Nu i sommar har två av dörrarna problem med att stänga igen dörrarna innan det tar i och man får använde kraft för att stänga dörrarna.

Jag är inte se kunnig av mig men vad går det att göra?
 
Att dörrar/karm sväller beror på att de fått en högre fuktkvot. Sommar/höst är det fuktigare än vinter så inte så konstigt att du märker av det nu efter denna "sommar". Sen kan det även bero på att det hänt/ändrats något i din bostad. Sämre ventilation, fler som bor/duschar/jobbar hemma, fuktskada hos dig/granne. Är det några specifika dörrar, vid badrum/kök eller vid stammar?

Sen kan det vara så att de bara "hängt" sig dvs att se hänger snett i karmen efter slitgage. Har du jämna glipor runt hela dörren när den är stängd?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
Att trä sväller och krymper med luftfuktigheten är inte så mycket att göra åt, annat än att justera karmen så att det finns tillräcklig marginal.

Men i år har det varit väldigt extremt. Vi har legat på 65-68% luftfuktighet inomhus en lång period nu.
Så ett alternativ är att avvakta bättre väder.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Att dörrar/karm sväller beror på att de fått en högre fuktkvot. Sommar/höst är det fuktigare än vinter så inte så konstigt att du märker av det nu efter denna "sommar". Sen kan det även bero på att det hänt/ändrats något i din bostad. Sämre ventilation, fler som bor/duschar/jobbar hemma, fuktskada hos dig/granne. Är det några specifika dörrar, vid badrum/kök eller vid stammar?

Sen kan det vara så att de bara "hängt" sig dvs att se hänger snett i karmen efter slitgage. Har du jämna glipor runt hela dörren när den är stängd?
Vet inte om fuktkvoten har blivit högre men under mina 54 år är det första gången jag upplever något sånt här konstigt. Dom två dörrarna går till sovrummet. Om det är en dörr som borde utsättas för fukt borde det vara badrumsdörren men vad vet jag.

Jag har tittat upp det och dom hänger inte snett.
 
C cpalm skrev:
Att trä sväller och krymper med luftfuktigheten är inte så mycket att göra åt, annat än att justera karmen så att det finns tillräcklig marginal.

Men i år har det varit väldigt extremt. Vi har legat på 65-68% luftfuktighet inomhus en lång period nu.
Så ett alternativ är att avvakta bättre väder.
Jag skrev sväller i rubriken för att jag såg en annan tråd som avhandlar det. Men det är väldigt märkligt att dörrar sväller upp. Är det kanske dom billigare dörrarna som sväller upp, gjorda av pappkartonger som suger åt sig fukt?
 
Gångjärnen bli ju slitna och hänger ner sig.
 
C
D Delar skrev:
Är det kanske dom billigare dörrarna som sväller upp, gjorda av pappkartonger som suger åt sig fukt?
Nä, allt trä sväller och krymper med fuktkvoten. Inget märkligt med det.
Men det är en långsam process där tiden är en stor faktor.
Nu har förmodligen just dessa dörrar en lite tajt tilltagen dörrspringa. Normalt skall det finnas marginal att hantera de svängningar som förekommer. Men i år har det som sagt varit väldigt extremt, åtminstone här.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Gångjärnen bli ju slitna och hänger ner sig.
Dom byttes samtidigt när dörrarna byttes.
 
C cpalm skrev:
Nä, allt trä sväller och krymper med fuktkvoten. Inget märkligt med det.
Men det är en långsam process där tiden är en stor faktor.
Nu har förmodligen just dessa dörrar en lite tajt tilltagen dörrspringa. Normalt skall det finnas marginal att hantera de svängningar som förekommer. Men i år har det som sagt varit väldigt extremt, åtminstone här.
Eller är det så att det bara är här på forumet som det går skröna om svällda dörrar? På jobbet har vi trädörrar, inga svällda dock. Var du än går på toaletter kommer du finna trädörrar och jag har aldrig sett svällda dörrar. Men vi säger som ni säger, är det något man ska liksom ta in varje år och säga, det är fuktigt i år så vi får stå ut med svällda dörrar som inte går att stänga igen om du inte tar med krafttag och drar dörren.
 
Ja nu är det ju inte bara dörren som sväller. Även reglarna i väggen och karmen. Men vet man inte hur stor glipa man har runt dörren från början. En ny dörr i en gammal karm kan ju var tajt redan där.
 
  • Gilla
Granebo
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ja nu är det ju inte bara dörren som sväller. Även reglarna i väggen och karmen. Men vet man inte hur stor glipa man har runt dörren från början. En ny dörr i en gammal karm kan ju var tajt redan där.
Vem pratar du med?
 
Ingen. Jag skriver.
 
Mats-S
Rekomenderar att justera dörren, troligen är den för tight justerad från början och minsta rörelse i huset har gjort att den börjat kärva. Eller så har någon "hängt" i dörren och fått den att ändra justering.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Rekomenderar att justera dörren, troligen är den för tight justerad från början och minsta rörelse i huset har gjort att den börjat kärva. Eller så har någon "hängt" i dörren och fått den att ändra justering.
Hur justerar jag dörren, genom gångjärnet? Om den hade varit tight från början hade den väl tagit i redan då i karmen?

Någon har hängt i dörren. Mycket möjligt, måste hänt när ingen varit hemma av utomjordingar.
 
C
D Delar skrev:
det är fuktigt i år så vi får stå ut med svällda dörrar som inte går att stänga igen
Du måste ju inte stå ut med det. Alternativet är ju att justera karmen så att den inte kärvar. Men kanske onödigt jobb om det bara händer i extremfall. Det avgör du själv.

Rörelsen är bara ett par millimeter, inget du ser med blotta ögat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.