Halloj,
Drog igen en dörr inne igår och tydligen har eländet gått i baklås. Är en tung trädörr med glaspaneler, inte en susning vad det är för ålder men låset i den liksom alla andra innedörrar saknar nyckel. Vi har massa nycklar som borde passa men de funkar inte i dessa lås...

Ett gammalt lås, vet inte vad de kallas. Hur får man upp den? Nu gåt det att komma in i rummet från ett annat rum men känns lite dumt.

Går det att dyrka upp den eller ska man knack knacka bort gångjärnen? Skruva bort täckplattorna hjälpte inte.
 
  • Träddörr med en silverfärgad dörrhandtag och lås utan nyckel, glaspanel syns delvis till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gångjärnet till en tung trädörr med vit dörrkarm, eventuell låsproblem diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligtvis ett ASSA (FAS) 404 om ni inte har en passande nyckel så köp en ny som är universal.
En klassisk ASSA nyckel för innerdörr, med företagets logotyp synlig på nyckelhuvudet.
Är du säker på att dörren är låst? Hur har ni låst dörren utan nyckel?
Det kan vara så att tryckesroddaren brustit inne i låshuset och trillat ner, om man har tur så kan man trycka in fallkolven med något lämpligt om det finns plats.
Annars kan du knacka sprintarna ur gångjärnen och lyfta ur dörrbladet.
Om du får upp dörren så byt ut låshuset mot ett ASSA 2020 om det är problem med låshuset.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/innerdorr/lashus/2020
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är troligtvis ett ASSA (FAS) 404 om ni inte har en passande nyckel så köp en ny som är universal.
[bild]
Är du säker på att dörren är låst? Hur har ni låst dörren utan nyckel?
Det kan vara så att tryckesroddaren brustit inne i låshuset och trillat ner, om man har tur så kan man trycka in fallkolven med något lämpligt om det finns plats.
Annars kan du knacka sprintarna ur gångjärnen och lyfta ur dörrbladet.
Om du får upp dörren så byt ut låshuset mot ett ASSA 2020 om det är problem med låshuset.
[länk]
Ja alltså handtaget rör sig men ingenting händer i låset. Känns precis som när låset är reglat.

Lånad bild, men är det där?
 
  • Närbild på ett problematiskt dörrlås med markerad del, där handtaget inte aktiverar låsmekanismen.
Redigerat:
L lelleputt skrev:
Ja alltså handtaget rör sig men ingenting händer i låset. Känns precis som när låset är reglat.
Det behöver inte betyda att det är reglat (låst) det kan likväl vara en brusten tryckesroddare så handtaget inte drar in kolven.
Testa att trycka/dra in kolven från andra sidan än den du fotade så märker du om den är reglad eller ej.
Bilden visar en nernött tryckesroddare.
 
1 123abc skrev:
Det behöver inte betyda att det är reglat (låst) det kan likväl vara en brusten tryckesroddare så handtaget inte drar in kolven.
Testa att trycka/dra in kolven från andra sidan än den du fotade så märker du om den är reglad eller ej.
Bilden visar en nernött tryckesroddare.
Känner mig rätt förvirrad men var är kolven?
 
S
L lelleputt skrev:
Känner mig rätt förvirrad men var är kolven?
Den låser bara självaste flärpen eller vad den heter.

Samma problem för mig i höstas, fast för min del var det ett toalett-lås.
Fick krypa ut genom fönstret. Fick sedan såga av gångjärnen med multisåg.

Hela låset hade ballat ur, låshuset hade delat på sig och fjädrarna hade släppt.

Men var bara att torka ur, smörja upp, å sätta tillbaka allt.

Gångjärn var desto svårare att hitta till min dörr som passade med dörren, men fick köpt några som 'nästan' passade och sen filade jag till ändarna och rundade av så de gick in i karmens hål - de skiljde ett par millimeter.
 
Går det att trycka in kolven via dörrspringan? Det har funkar för mig när jag råkat ut för det felet.
 
D Daniel 109 skrev:
Går det att trycka in kolven via dörrspringan? Det har funkar för mig när jag råkat ut för det felet.
Syns "kolven" på bilden jag skickade? Tycker handtaget fjädrar tillbaka så fjädern är hel (än). Antar att kolven nås via nyckelhålet?

Har prövat peta med en böjd insex utan större resultat. Sambon försökte med ståltråd men var nog för klent.
 
prova med en spetsig morakniv
 
Man måste ju komma åt dörren från andra sidan i så fall. Då funkar det nog med en bordskniv.
 
Hittade nån typ krok, men tveksam om jag öht kommer åt nånting i låset
 
  • Hand försöker öppna ett lås med hjälp av en krokliknande metallverktyg på en brun dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Köp eller låna en nyckel för att prova. För mig var det som att växla i en bil där växellådan helt rasat, man känner att något händer med de går att vrida å vrida å vrida... Så var bara att såga bort gångjärnen :)
 
Hur ser et ut på andra sidan dörren? Går det inte att komma åt med ett vasst verktyg och trycka in regeln/fallet?
 
Jo sen skulle jag spraya rejält med WD40 och vänta ett tag och sedan prova.
 
P paralun skrev:
Jo sen skulle jag spraya rejält med WD40 och vänta ett tag och sedan prova.
useless useless skrev:
Hur ser et ut på andra sidan dörren? Går det inte att komma åt med ett vasst verktyg och trycka in regeln/fallet?
Goda och dåliga nyheter. De goda är att vi fick upp låset tillslut. De dåliga är att, det gick åt ett plåster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.