Hallå!

Jag håller på och bygger ett litet attefallshus som kommer att ha två ytterdörrar. Jag har reglat upp och rest väggarna, taket är på och jag har börjat med vindskyddet. Nu har jag dock kommit på att jag tror jag tänkt fel när jag reglat upp för dörrarna. Dörrarna har modulmåttet 21x10 och jag har således gjort öppningar som är 2100x1000 i väggen. MEN, öppningen jag gjort har i botten samma höjd som golvbjälklaget, på vilket det kommer ligga 25mm furugolv. Jag antar att jag borde gjort öppningarna 2125x1000 och sedan lagt 25mm material underst innan dörrmontering. Här kommer några frågor till er som kan:

1. Resonerar jag korrekt nu när jag tänker att jag borde gjort hålen 2125 höga?

2. Om ja på 1, vad gör jag nu? Jag kan själv komma på några alternativ:
a) gör om gör rätt
b) gör om gör rätt, fast ta en genväg och byt bara ut regeln över dörren (45x120) mot en 20x120
c) pressa upp dörren så högt det går i de befintliga öppningarna
d) låtsas som det regnar (vilket det iofs gör) och tänka att det löser sig när det skall fixas någon typ av list mot golv senare.

3. Apropå alla dörrfunderingar, hur brukar man göra övergången ytterdörr till innergolv? Har inte blivit helt klok på detta. Kanske för att det finns massor av lösningar? Kvartslist, metallist, fog..?
 
På 1 b) skulle jag säga: byt ut regeln!
Om det inte är något ovanför som behöver den grövre dimensionen.

3. Beror på höjd- och vertikalskillnader. Fog om det räcker, annars kvartslist.
 
Tack KnockOnWood!

Bynglar loss regeln ovanför dörren och byter ut den mot en tunnare, inget som ska hållas uppe av den förutom isoleringen som ligger ovanför, så det ska vara grönt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.