Hej,

Håller på att bygga en ny ytterdörr men har en fundering kring fönster, spröjs och kondens. Den kommer ha en glaskasett för ett spröjsat (äkta spröjs, ingen utanpåliggande) yttre fönster och ett inre isolerglas, 2 glas. Lite i stil med de dörrar som allmogesnickerier bygger http://www.allmoge.se/filmer/dorrar/glasningavdorr . Hur undviker jag kondens mellan yttre rutan och isolerglaset? Någon form av vädring måste väl till men hur? Har studerat videon hos ammlogesnickerier men kan inte se nog vädring där.
 
Har inget klart svar men jag beställde och köpte en ytterdörr av ett lokalt mindre snickeri för ett par år sedan. Då diskuterades frågan. De brukar göra så att de inkluderar en tunn slang från mellanrummet i fönstret till dörrkant för att undvika kondens. Okänt om någon form av filter är inkluderat.
Har stort förtroende för företaget ifråga men har ingen erfarenhet hur ventilationen fungerar i praktiken, valde endast tvåglas isolerruta eftersom fönstret är minimalt. Är mycket nöjd med min dörr.
 
hscn hscn skrev:
Har inget klart svar men jag beställde och köpte en ytterdörr av ett lokalt mindre snickeri för ett par år sedan. Då diskuterades frågan. De brukar göra så att de inkluderar en tunn slang från mellanrummet i fönstret till dörrkant för att undvika kondens. Okänt om någon form av filter är inkluderat.
Har stort förtroende för företaget ifråga men har ingen erfarenhet hur ventilationen fungerar i praktiken, valde endast tvåglas isolerruta eftersom fönstret är minimalt. Är mycket nöjd med min dörr.
Snackade lite med en glasmästare nu, han sa lite samma sak. Men pratade om att borra hål istället. Dock kunde han inte ge några dimensioner som skulle vara tillräckliga för att undvika kondensen.
 
Jag fick uppfattning att det handlade om tunnväggig slang med liten diameter, typ tunn krympslang.
Det viktiga är nog att hålet på dörrkanten hamnar på den kalla sidan utanför tätningslisten
 
Av en slump gick jag förbi källardörren nu på morgonen och eftersom man är "primad" på kondens så såg jag detta. Det är två fönster på träram, kittade från båda sidorna, ingen problem med kondens, men detta lilla hål finns i ena kanten. Har inte tänkt på det förut. Kan nog inte vara mer än 4 mm och går till dörrens sida. Närkoll på en träramad källarfönstrets hörn med ett litet 4 mm hål och kittad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.