Y
Mina innerdörrars karmar är formade så de automatiskt får luftspalt upptill.

Men jag funderar på sätta tätlist där och ha 1cm nertill.

Borde det inte vara bättre, för att tvinga ner varmluften från taken sen när den ska
transporteras mot frånluftsventilerna?

Borde ju bli varmare än att all luft bara rörsig uppe vid taken.
 
Varm luft rör sig väl nedåt först när den blir kall. Och hur kan man tvinga ner varm luft?
 
Den kalla luften värms väl antingen på golvet (golvvärme) eller på varm radiator. Denna värmda luft stiger upp och trycker ner den gamla tidigare uppvärmda luften. På så sätt får man luftrörelse. Ur den synvinkeln spelar det nog ingen roll om suger i ovan el underkant. Jag har spalter under dörrarna för att det "känns" bättre.
På vintern gäller ovanstående, på sommaren är det kanske bättre att suga i ovankant.....
sänt from my fån
 
Y
Jag har tre frånluftsventiler i; Kök, bad, wc.
När dessa suger, så flyttas luften från de andra rummen till dessa ventilerna.
Ifall dörrarna är stängda, och springan är nere vid golvet så bör den ju iofs draåt sig kalluften först men även flytta ner varmluften från taket.

Nånstans såg jag en logik i det förut iaf tills jag skrev detta. :)
 
  • Gilla
Jimmy Hansson
  • Laddar…
Du får bättre luftombyte eller vad det heter när du har springan upptill. Den "förbrukade" luften stiger och det är den du vill ventilera bort. Oavsett om du har tilluft i tak, vägg eller fönster så dra du bara ner kalluften och vidare längs golvet om du har springan nertill. Varmluften blir kvar dör uppe.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
  • Gilla
Jimmy Hansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.