Hej,

Jag är inte speciellt händig eller kunnig när det kommer till hemmafix. Jag behöver hjälp med en sovrumsdörr som knarrar.

Vid det undre gångjärnet är dörren skrapad så jag tror det är lite tension som har skapats mellan karmen och dörren. Vet någon vad eller hur jag ändrar gångjärn eller annat så den inte skrapar?

Se bilder för mer detaljer. Tack på förhand!
 
  • Närbild av en vit sovrumsdörr med skrapmärken vid det nedre gångjärnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrumsdörr och karm med skrapmärken nära det undre gångjärnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd vit sovrumsdörr med synligt slitage vid det undre gångjärnet, vilket indikerar skrapning mot karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av slitna områden runt undergångjärnet på en vit sovrumsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgavskrapningen ligger ju utanför dörrkarmen, kan ej se att det är någon dålig passning som har orsakat detta.


Hur har färgavskrapningen uppstått?
 
E etompau skrev:
Färgavskrapningen ligger ju utanför dörrkarmen, kan ej se att det är någon dålig passning som har orsakat detta.

Hur har färgavskrapningen uppstått?
Nja, på bild nummer två ser dörren lite vinklad ut. Gissar att skrapmärken inte syns om den är helt stängd?
 
L Lilllen skrev:
Nja, på bild nummer två ser dörren lite vinklad ut. Gissar att skrapmärken inte syns om den är helt stängd?
Precis, det är en list som går på karmen som dörren skrapar i. Jag blir inte klok på hur jag fixar det eftersom dörren inte är synligt sned. Jag börjar under om man kan dra lite i gångjärnet så att det är vinklat en aningen?
 
S
Då får flytta ut gångjärnet lite så glipan blir större. Prova att lossa de två skruvarna i dörrbladet och dra ut dörrbladet så långt det går utan att lossa spärren. Dra åt skruvarna medan du drar i dörrbladet. Har du tur räcker det lilla spelet. Annars får du lossa karmdelen och flytta ut gångjärnen 2 mm.
 
Düsseldorff
Du kan testa att lossa skruvarna i nedre gångjärnet och se om det hjälper. I så fall behöver gångjärnet justeras. Om du har tur kan det gå att tvinga gångjärnet där det sitter i karmen någon millimeter mot dörrbladet. Det kanske räcker. Annars får du skaffa en gångjärnsriktare och rikta om gångjärnet ordentligt. Då bockar du delen som sitter i karmen bort från karmen och delen som sitter i dörrbladet åt andra hållet, dvs mot karmen.
 
Jag hade först känt lite på allt och kollat att gångjärnsdelen i dörren slidat hela vägen in i sitt fack. Har det gjort det så vet jag inte riktigt hur enkelt det är att justera en sådan dörr, men hade nog lättat lite på skruvarna i dörrkarmen, sedan lagt någon liten distans (typ tandpetare) mellan kanten av gångjärnet och karmen (alltså inte under gångjärnet) och sedan dragit åt skruvarna igen. Detta för att förflytta gångjärnet i sidled in mot rummet som dörren svänger in i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.