Hej. Vi behöver sätta in en dörr mellan första och andra våning. Men vi kan inte bestämma oss för vart dörren är minst i vägen och vart det är lättast att placera den. Längst upp eller längst ner i trappen. Någon som har några idéer?
Bifogar bilder på hur trappen ser ut. Trappa i vitmålade trästeg med räcken och en stängd vit dörr i framkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med vitmålade väggar och trästaket, närbild på övre landningsplats med inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Längst ner måste den ju isåfall stå på första trappsteget eftersom det är en dörr sedan.
Och sätter man den högst upp blir det väldigt konstiga vinklar och den kommer ivägen för dörren där också. För den måste ju ha gångjärnen inne i hörnet och öppna mot övervåningen, inte mot trappan.
 
Blir som sagt lite knöligt oavsett vart den sätts. Jag tänker att risken för fall ökar om dörren sätts längst upp eftersom det blir svårt att få till ett vilplan innan dörren.

Varför vill ni separera våningarna med en dörr?
 
Om den ska vara längst ner så måste den nog som du sejer stå på första trappsteget. Det går å klämma in en dörr som står på golvet om man sågar lite i överhänget på första trappsteget. Men det kanske blir väldigt konstigt att ha ett trappsteg direkt innanför dörren. Blir som en väldigt hög tröskel.
 
Centano Centano skrev:
Blir som sagt lite knöligt oavsett vart den sätts. Jag tänker att risken för fall ökar om dörren sätts längst upp eftersom det blir svårt att få till ett vilplan innan dörren.

Varför vill ni separera våningarna med en dörr?
Ja det blir ett väldigt litet vilplan om man sätter den uppe. Men dörren borde isåfall öppnas inåt.
Det är ett hus med två lägenheter. Tidigare är det två familjer från samma släkt som bott i dom två lägenheterna. Men nu vill vi avgränsa dom två lägenheterna lite mer.
 
Har du planritningar på de båda våningsplanen? Bilderna ger tyvärr inte all nödvändig information.
 
Immobil Immobil skrev:
Har du planritningar på de båda våningsplanen? Bilderna ger tyvärr inte all nödvändig information.
Jag har tyvärr inte det. Men jag kan gå och ta fler bilder. Vad är det du behöver se?
 
A Aiver skrev:
Jag har tyvärr inte det. Men jag kan gå och ta fler bilder. Vad är det du behöver se?
Planlösningen. ;)
 
  • Gilla
Ingmarie Lagne och 1 till
  • Laddar…
A Aiver skrev:
Ja det blir ett väldigt litet vilplan om man sätter den uppe. Men dörren borde isåfall öppnas inåt.
Det är ett hus med två lägenheter. Tidigare är det två familjer från samma släkt som bott i dom två lägenheterna. Men nu vill vi avgränsa dom två lägenheterna lite mer.
hej! Hur gick det med detta? Vi ska också avgränsa två våningar med var sin lägenhet genom att sätta låsbar dörr längst ner i trappan. Blev det klart och har ni bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.