Hejsan

Jag har satt igen ett gamalt dörrhål till en fd. bastu och öppnat upp ett nytt hål i en annan vägg. Detta har dessutom varit dörrhål en gång i tiden då huset var nybyggt visade det sig. Hålet är 200cm minus 4 cm som idag är en regel vid golvet. Eftersom det ligger platon+parkett utanför och det kommer klinkers+golvvärme innanför så ligger denna regeln där ligger ganska bra tycker jag. Dörrhålet är i verkligheten alltså 196cm. Jag har en dörr liggande med karmhöjd 199cm som jag tror jar suttit där, dörren är renoverad och ser snygg ut. För att få plats med dörren så borde jag alltså kapa ca 3 cm i botten på karmen och dörrblandet, men det tar emot lite eftersom dörren blir för låg i mitt tycke.

Alternativet är att göra hålet högre, men då är jag uppe i en bärande balk. Detta är alltså i min källare om detta inte framgick tidigare. Balken är 16,5*6.5cm och reglarna på dörrhålets sidor är 12*4,5 cm. 20 cm från dörrhålet övergår träbalken till en stålbalk och detta vilar på en regel med måtten 12*10 cm.

Så som jag ser det skulle det inte vara några problem att såga ur 3cm ur balken ur hållfasthetsproblem, men det kanske inte är tillåtet att göra sådana ingrepp, och det finns kanske regler för hur det ska gå till för att förstärka?

Jag är själv ganska lång och prioriterar dörrens höjd och vill gärna kapa i balken för att vinna höjd. Jag vill dock inte gå loss på balken om det kan ställa till bekymmer senare om vi ska sälja huset.

Vad göra??

//Pehr
 
Finns det möjlighet att klämma in en stående balk på varje sida om dörren?
I så fall får du två pelare som borde ta kraften neråt och kan såga bort balken.
 
Går det inte att lägga en förstärkning på ovansidan av balken? typ platjärn för att ersätta bortfallet av bärkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.