Jag har ett hus byggt 1970, med tillhörande garage och förråd byggt samtidigt som kallförråd och carport. Platt papptak. Tidigare ägare har byggt om till garage och isolerat båda delar. Förrådets ursprungskonstruktion är väldigt enkel: Betongplatta, tryckta syllar i marken mot betong, på mitten av väggen en liggande regel, och utvändigt vindpapp och fasadpanel. Asfaltsgolv i garage. Hela bygget står på något slags plintar (fyrkanter på ritningen). På ena bilden ser man också lite av järnet som syllen sitter med i plinten/plattan.

Nu håller jag på att ta upp en innerdörr mellan båda delar (rött på ritningen). Jag har tagit upp en öppning för dörren, och kommer att sätta in stående reglar på sidorna och överliggare att sätta dörrkarmen i. Jag var också på väg att kapa syllen, för att slippa en hög tröskel och kunna få in en M20-dörr (210 i tak), men undrar nu om det kan vara dumt.

Fråga: tror ni att det är problem ur konstruktionssynpunkt att kapa syllen helt? Är det kanske bättre att klyva den och spara 3-4cm i underkant?


Svartvit ritning av planlösning, inkluderar mått, carport, och el-uttag, markerad med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd hink med verktyg, i en rörig förrådsentré, med träplankor och en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med gammalt trä, isoleringsmaterial syns, behov av renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
H Hylman skrev:
Hela bygget står på något slags plintar
Du skriver att allt står på en betongplatta, sedan att allt står på plintar, får inte det hela att gå ihop riktigt? Och man kan undra vad den där stolpskon gör för nytta om syllen vilar på en betongplatta?

Frågar därför om balken är bärande kan du inte kapa den, men om det är betongvalvet(?) som den vilar på som är bärande, ja då kan du kapa den.

Jag tvivlar faktiskt på att det är en riktig betongplatta på marken, då hade man inte satt en stolpsko under syllen.
 
För att förtydliga är det alltså betonggolv i förrådsdelen, men asfaltsgolv i garagedelen (f.d. carport). Dörröppningen jag tagit upp och syllen som det handlar om ligger alltså i gränsen mellan dessa.

Eftersom alla vägger numera är täckta både ut- och invändigt (av tidigare ägare) är det lite svårt att se. Men min uppfattning är att carportdelen haft bärande stolpar som står i plintar. På det ena fotot (närbilden) kan du också se ett järn som går ut och fäster i syllen. Där syns också asfalten på andra sidan (fast den är målad ljusgrå just där). Det är alltså det som ser ut som en plint på ritningen, precis till höger om den rödmarkerade dörren. Men om den är en del av betonggolvet till förrådet, eller inte, är svårt att avgöra. Av glipan i kanten av syllen på betongsidan ser det lite ut som att den legat där när golvet gjöts. Kan det vara så att det står plintar i hörnen och att man bara gjutit ett tunnare betonggolv mellan dem? Jag vet inte.
 
Hej.

Vi har samma konstruktion. Vi har även asfalt i förrådet. Misstänker att antingen har dom grävt bort asfalten hos dig och gjutit eller bara gjutit på asfalten. Har några grannar som gjort så. Vi har en öppning mellan garage och förråd men syllen är kvar hos oss. Är själv i tankarna med att byta syllar och få bort asfalten. Vill isolera men är rädd för att det blir billigare att riva och bygga nytt.
 
G Gazzi83 skrev:
Hej.

Vi har samma konstruktion. Vi har även asfalt i förrådet. Misstänker att antingen har dom grävt bort asfalten hos dig och gjutit eller bara gjutit på asfalten. Har några grannar som gjort så. Vi har en öppning mellan garage och förråd men syllen är kvar hos oss. Är själv i tankarna med att byta syllar och få bort asfalten. Vill isolera men är rädd för att det blir billigare att riva och bygga nytt.
Jag är ganska säker på att betonggolvet i förrådet är orginal från 1970. I tidigare boende hade vi kallförråd från samma tid med snarlik konstruktion.

Frågan om syllen handlar ju om den är bärande, alltså tar upp något slags sido- eller draglaster. En fundering är att klyva den, men sätta förstärkningar på bredden, eftersom det ju ändå kommer en bredare tröskel ovanpå. Alltså exempelvis en bit tryckt regel som skruvas även på sidorna om dörrhålet i syllen, där den inte är kluven.

Lite off topic, men även jag önskar bättre golv i garaget, och går och funderar på om man ska låta gräva ut allt och gjuta en isolerad platta inuti (dyrt, stort projekt) eller försöka sig på något slags fullösning som att rengöra, prima och flytspackla asfalten och sen dra över t.ex. 2-k. färg.
 
En av mina grannar ledsna på garaget och renovera då det luktar ganska mycket i dom när det är fuktigt ute. Men inget billigt projekt tyvärr. I vårt fall så sitter vårt och grannens garage ihopa. Sjukt irriterande. Grannen är närmare 80 och inga planer planer på att fixa ngt. Har också tänkt på att gräva bort allt och gjuta men syllarna blir ju kvar och är av tryckt trä. Luktar ganska illa ibland. Går inte att förvara ngt som suger lukt eller knappt verktyg där nu. Lite frustrerande faktiskt. Om någon har en billig och enkel lösning så snälla dela med er.
 
G Gazzi83 skrev:
En av mina grannar ledsna på garaget och renovera då det luktar ganska mycket i dom när det är fuktigt ute. Men inget billigt projekt tyvärr. I vårt fall så sitter vårt och grannens garage ihopa. Sjukt irriterande. Grannen är närmare 80 och inga planer planer på att fixa ngt. Har också tänkt på att gräva bort allt och gjuta men syllarna blir ju kvar och är av tryckt trä. Luktar ganska illa ibland. Går inte att förvara ngt som suger lukt eller knappt verktyg där nu. Lite frustrerande faktiskt. Om någon har en billig och enkel lösning så snälla dela med er.
Det låter onekligen som ett tråkigt läge. Har själv inte problem med fukt/lukt, inte vad jag märkt av än i alla fall. Bara med sylltröskelns vara eller inte vara :)
 
Men du har ingen fukt i delen som du har asfalt i heller ? Har du isolerat ?
 
G Gazzi83 skrev:
Men du har ingen fukt i delen som du har asfalt i heller ? Har du isolerat ?
Ja det är isolerat av tidigare ägare. Har bara bott här i två månader, men upplever inte att det är uppenbara problem med fukt. Men det är än så länge mest förvaring av bråte. Ingen bil eller blöta grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.