Badrumsdörren har nu stört mig och sambon i 5 år, antagligen därför förra ägaren flyttade ut också...? ;)

Nämen, dörren fjädrar tillbaka och jag förstår inte varför, eller vad som är viktigare, hur jag får den att sluta göra så

Jag har bifogat en video men jag vet inte hur mycket det syns, i verkligheten så ser man att det finns mer vridmoment på själva gångjärnet men gångjärnen enbart vaggar lite fram och tillbaka

Ska gångjärnen isf knäckas ut en bit? Förstår inte hur isf, skarven runt hela dörren är jämn och fin så inget som skvallrar om att dörren ska knäckas åt något specifikt håll, har funderat på om dörren måste kapas bort runt 1 cm på ena sidan för att få lite knäckutrymme men har inte riktigt vågat gå så långt än, vill absolut inte byta hela karmen heller

Har ni några tips?

Tack på förhand

Vh Simon
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis tar dörrbladet i karmen vid gångjärnen. prova att knäcka ut järnen lite så glipan blir större på gångjärnsidan
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
S Sier skrev:
Badrumsdörren har nu stört mig och sambon i 5 år, antagligen därför förra ägaren flyttade ut också...? ;)

Nämen, dörren fjädrar tillbaka och jag förstår inte varför, eller vad som är viktigare, hur jag får den att sluta göra så

Jag har bifogat en video men jag vet inte hur mycket det syns, i verkligheten så ser man att det finns mer vridmoment på själva gångjärnet men gångjärnen enbart vaggar lite fram och tillbaka

Ska gångjärnen isf knäckas ut en bit? Förstår inte hur isf, skarven runt hela dörren är jämn och fin så inget som skvallrar om att dörren ska knäckas åt något specifikt håll, har funderat på om dörren måste kapas bort runt 1 cm på ena sidan för att få lite knäckutrymme men har inte riktigt vågat gå så långt än, vill absolut inte byta hela karmen heller

Har ni några tips?

Tack på förhand

Vh Simon
Jo det kan vara så enkelt att det räcker med en gängjärnsriktare
Biltemas är på 14/17mm
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/ovriga-verktyg/gangjarnsriktare-2000017312
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Gångjärnen går i botten som det heter och måste justeras, möjligtvis så tar dörrens gångjärnsdel i mot karmen eller så är den på karmen som tar emot, knäcka är svårt då det görs vid glipor. Kanske en massa färg som tar emot.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej,

Jag tryckte igen dörren helt och stod med ficklampa och ingenstans tar bladet i karmen på sidan

Däremot när jag kollar närmare på understa gångjärnet är det ett svart pulver eller något runt karmen, vi målade om detta när vi flyttade in så det har kommit efter
 
  • En närbild på en vitmålad dörrkarm med en nedsatt gångjärnsstift och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, vattendroppe på kant, svart yta, reflektion, suddig bakgrund, grå nyanser, stillhet, metallisk textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med metall gångjärn, slitage synligt, krackelerad färg och smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart som pulver, då kärvar säkert gångjärnet invändigt av något, kroka ner dörren och skrapa bort färg + några droppar olja på tapparna, imte mycket för då rinner det på utsidan ner.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Unikt namn
Är alla skruvar som fäster gångjärnen helt inskruvade?
 
Kontrollera att gångjärnen är fastskruvade.
Kontrollera om dörrbladet tar i mot karmen på insidan som om dörrbladet vore för tjockt.
När du funnit orsaken så kan det åtgärdas och eventuellt räcker det att knäcka gångjärnen lite men ibland kan det även bero på för många lager färg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Ta en bild från insidan hur springan ser ut vid gångjärnen och en bild från insidan på gångjärnet med dörren öppen.

Dörrbladet tar emot någon stans på gångjärnssidan. Kan tex vara för mycket färg eller att dörrbladet är lite krokigt. Äldre dörrar har ofta väldigt lite plats mellan dörrblad och falsen i karmen (på djupet) så det är väldigt lite marginal för fel.

Det svarta är tecken på att du behöver smörja gångjärnstappen. Lyft av dörren, klicka på en lite klick fett på toppen på tappen och häng tillbaka dörren.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
på bilden ser det ut som att det är större avstånd mellan dörrfodret och gångjärnet uppe än nere
gissar att gångjärnet är utslitet, öppna dörren och prova om där är glapp mellan gångjärnshalvorna
 
J jonaserik skrev:
Svart som pulver, då kärvar säkert gångjärnet invändigt av något, kroka ner dörren och skrapa bort färg + några droppar olja på tapparna, imte mycket för då rinner det på utsidan ner.
Använd smörjfett, gärna ett mineralsmörjfett till gångjärnen, inte olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.