Om man har ett kök med infrästa speglar i går det att gör de släta eller egentligen helst ha en utanpåliggande spegel? Limma på tunn mdf? och sen sätta som en utanpåliggande träspegel över det? Eller spackla? Kan det funka? Köket är i bra skick och det är inte aktuellt att byta det.

Se bild på köket i nuvarande skick med infrästa speglar och bild på hur jag önskar att det skulle se ut.
 
  • Vit köksinredning med infrästa dekorativa speglar på luckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med gråa luckor som har infrästa speglar och metallhandtag.
Allt går, men känns lättare att göra nya luckor.
 
  • Gilla
karintl och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket jobb med det. Det är nog enklare att göra nya luckor. Eller köpa nya.
 
Eftersom det enda rimliga sättet är att bygga på med mer material, kommer det bli ännu längre ifrån den nedre bilden där fronterna är i liv med stommarna.
 
Kommer bli alldeles för tjocka och klumpiga om man bygger på, köp nya.
 
IKEA har släta luckor i MDF för en överkomlig penning. Har för mig att den heter Weddinge.
Om måtten inte riktigt stämmer kan man såga den kanten som inte syns, dvs upp mot taket eller ner mot golvet.

Med en bättre cirkelsåg och lite hemsnickrade fixturer går det att såga riktigt rakt.
Jag lade 3 st 8"×2" på två bockar, plankorna spände jag ihop med 2 knektar.
Sedan hade jag en såglinjal gjord av plywood.
 
Fast om man ska handla på IKEA är det väl bättre att köpa deras grå Lerhyttan direkt, då de ser ut som på den önskade bilden.
 
BirgitS
Hep Hep skrev:
Fast om man ska handla på IKEA är det väl bättre att köpa deras grå Lerhyttan direkt, då de ser ut som på den önskade bilden.
Fast då blir det ju svårt att anpassa höjden på skåpluckorna till rätt mått.
 
Om det nu inte råkar vara IKEA eller någon annan som följer standardhöjder som tillverkat det. Eller har jag missat något om att det behöver anpassas?

Hur som helst finns det troligen alternativ som passar om man verkligen vill ha utseendet som önskas, fast det enda realistiska är att byta luckor vilket TS inte vill. Så det är väl bara för TS skull att hoppas att modet vi kallar "shaker" inte blir så långvarigt.
 
BirgitS
Hep Hep skrev:
Om det nu inte råkar vara IKEA eller någon annan som följer standardhöjder som tillverkat det. Eller har jag missat något om att det behöver anpassas?
Ikea följer ju inte någon standard med Metod utan hittade på helt egna mått.

Om du tittar på första bilden så ser du att sockeln är högre än 8 cm, vilket ju är vad Metod har.
 
Jag är ingen expert på olika kökssystem, utan menar bara att oavsett om det är IKEA eller någon annan som tillverkat, så borde det gå att hitta luckor som passar. Fast det är rätt ointressant då TS gjorde klart att det inte var aktuellt.

Förresten byggde jag ett metodkök för ett år sedan och det var inga problem att sätta höger sockel på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.