R
Jordfelsbrytaren utlöste idag. Felsökte mig fram till att när jag slog på lysröret i köksfläkten så löste jordfelsbrytaren ut. Jag har en inbyggd köksfläkt. Bredvid själva filtret för insuget sitter själva lysröret med sina socklar. Blåste rent med 5-56 och sen utlöste inte jordfelsbrytaren mer. Min fundering är, finns de någon smart lösning för att täcka själva socklarna eller vad de nu heter från att matos tar sig in i dessa?
IMG_0820.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0819.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
följdfråga, själva socklarna ser ut att vara monterade rakt på ytan de sitter på. Går det att köpa lösa sådana socklar som bilden visar och byta ut dem helt och hållet? Är det 220V fas som leds till ena sockeln och en nolla i den motsatta sockeln på andra sidan?
När jag tittar i socklarna så ser de ut att vara full med stekfett/os som samlats i dem.
Kan jag spruta i T-röd för att lösa fettet i sockeln?
 
Redigerat:
R
åh de fans att köpa lösa, tack! Helst hade man ju velat slippa ta ner hela fläkten men jag ser att hållarna för lysröret är dolda nu. Verkar som man måste nå dem från andra hållet =/
Kass konstruktion.
På bilden ser man att en skruv är dragen in i sidan som antagligen håller uppe fläkten (4 skruvar totalt). Sitter sedan fläkten pådockad på ett rör via en gummimuff eller hur brukar själva anslutningen till röret se ut?!
 
Redigerat:
R
finns det någon fettlösande spray man kan spruta I sockeln för att rensa den från fett? Har biltema något sådant tro?!
 
R
ren o skär kallavfettning kanske borde funka och sen torka rent och låta torka ett dygn.
 
De nedvikta flärparna i nederkant tycker jag ser ut som något som ska hålla ett skyddsglas över lysröret. Finns det kvar och går det att täta så att det inte kommer in mer flott till lysrörssockeln?
 
R
toolman77 skrev:
De nedvikta flärparna i nederkant tycker jag ser ut som något som ska hålla ett skyddsglas över lysröret. Finns det kvar och går det att täta så att det inte kommer in mer flott till lysrörssockeln?
precis toolman, jag gjorde samma observation. Antagligen har tidigare ägare velat ta ner den, råkat sabba skyddet och sen dess har de varit blottat.
Jag köpte idag CRC, electronic cleaner och blåste i hållarna. Ut rann fettet, väldigt effektivt och nu verkar det funka fint igen. Ska köpa en plexiglasskiva och såga till och skärma av lysrör och hållarna, tack alla!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Gå till en glasmästare istället och beställ en bit glas, gärna frostat. Det blir bättre. Och jag tror inte det behöver bli speciellt dyrt heller.
 
R
grejen är att jag behöver göra biten L formad.
 
Du kanske kan värma en bit tunn plexi och bocka den
 
R
ja, alternativt kapa den I två bitar och limma ihop. Man kommer ändå inte se den om man inte böjer sig och tittar upp I fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.